Sökning: "linköpings universitet läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden linköpings universitet läsinlärning.

  1. 1. Phonics vs. Whole Language : En litteraturstudie som jämför forskning om tvåläsinlärningstraditioner och deras inverkan på elevers tidiga läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Strömberg; [2023]
    Nyckelord :Läsinlärning; Avkodning; Förståelse; Phonics; Whole language; Matteuseffekten;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa ger möjlighet till en god utbildning och därmed kunna samverka som en bra samhällsmedborgare. Syftet med denna litteraturstudie är att öka förståelsen för de två läsinlärningstraditionerna phonics och whole language och hur dessa påverkar barns tidiga läsinlärning. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Grundläggande lärinlärning på ett andraspråk : Främjande faktorer i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Janzon; [2022]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; grundläggande läsinlärning; sfi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Dyslektikers kreativitet i samspel med kunskap : Att arbeta med estetiska ämnen för att nå framgång och utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Yaakob Saliba; Tim Ellsén; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; estetiska ämnen; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende; självkänsla och fonologisk medvetenhet.;

    Sammanfattning : Dyslektiker har en fallenhet för att tänka visuellt istället för att tänka alfabetiskt. Genom att ha detta i åtanke kan en lärare använda sig av estetiska ämnen för att underlätta för en dyslektikers läs- och skrivinlärning. Musik hjälper elever med deras språkförståelse, fonologiska medvetenhet och läsinlärning. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk tjänstehund som externt kompensatoriskt hjälpmedel : För ökad motivation, självkänsla och läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anne Axelsson; Gunilla Olsson; [2018]
    Nyckelord :intervention; compensatory aid; reading ability; motivation; educator dog teams; esteem; special pedagogical perspective; interventioner; kompensatoriskt hjälpmedel; läsförmåga; motivation; pedagogiskt tjänstehundsteam; självkänsla; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dagens samhälle ställer stora krav på läsförmåga för att vara en del av samhället. Förutsättning för inlärning bottnar i en god läsundervisning. Läsprocessen innehåller flera faktorer såsom språkförståelse, avkodning och motivation. LÄS MER