Sökning: "lisa ram"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lisa ram.

  1. 1. Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Göland; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; föreställningsperiod; spelperiod; återskapa; upprepa; kontroll; avspänning; preparation; förberedelse; acceptans;

    Sammanfattning : På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i stunden, och hålla föreställningen levande? Arbetet utgår bland annat från praktiska undersökningar under min praktikperiod på Östgötateatern och samtal med skådespelarna Jesper Barkselius och Lisa Lindgren. Jag har även inspirerats av texter ur böcker som bland annat Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt där han intervjuat skådespelare om skådespeleri i relation till det levande och vad det är att spela en föreställning. LÄS MER

  2. 2. Loop : ett gestaltningsförslag för en del av Östra kyrkogården i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Lisa Mayr; Sunniva Wejlemark; [2021]
    Nyckelord :begravningsplats; Sigurd Lewerentz; Östra kyrkogården Malmö; gestaltning; kulturhistoria;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att visa hur en del av Östra kyrkogården kan omgestaltas med hänsyn både till befintliga kulturhistoriska och arkitektoniska värden, men också som en modern och framtida plats för sorg och kontemplation. Arbetets ram har satts av en årlig idétävling för landskapsarkitektstudenter som år 2021 har namnet Framtidens minnesplats - Östra kyrkogården i Malmö och arrangeras av Tankesmedjan Movium vid SLU tillsammans med Sveriges Kyrkogårds- och Krematorieförbund (SKKF), Sveriges Stenindustriförbund samt SLU. LÄS MER

  3. 3. Livsviktig läsundervisning i f–1 : Mötet mellan styrdokument, läromedelsförfattare och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Sandquist; Lina Siebing; [2019]
    Nyckelord :Läsundervisning; obligatorisk förskoleklass; läroplansteori; ramfaktorteori; dokumentinsamling; intervju; Reading instruction; compulsory preschool class; curriculum theory; framework factor theory; document collection; interview;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad införandet av obligatorisk förskoleklass innebär för läsundervisningen i årskurs f–1. Studiens teoretiska ram utgår från läroplans- och ramfaktorteorin. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av ett verktyg för lossning och montering av masterpinne i larvkedja

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Lisa Helme; Linnea Halatchev; [2019]
    Nyckelord :Industrial design engineering; Master pin pusher; Construction; Product development; Ergonomics; Nevo Maskin AB; Industridesign; Teknisk design; Konstruktion; Master pin pusher; Produktutveckling; Ergonomi; Nevo Maskin AB;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete på 15 högskolepoäng inom Teknisk design vid Luleå Tekniska Universitet. Arbetet har genomförts på uppdrag av Nevo Maskin AB som är en företag som utför reparationer och service av entreprenadmaskiner. Detta produktutvecklingsprojekt har genomförts i samarbete med Sigma Industry East North. LÄS MER

  5. 5. ”Stopp, det är jag, det är min integritet, min lilla ram.” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med förskolans värdegrund i relation till barns integritet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Lisa Tell; Isabelle Arvidsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; värdegrund; integritet; fokusgruppsintervjuer; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med förskolans värdegrund i relation till barns integritet. Vilket uppnås utifrån följande frågeställningar: Vilka faktorer beskriver förskollärare påverkar deras arbete med förskolans värdegrund i relation till barns integritet? Vilka strategier beskriver förskollärare att de använder sig av i arbetet med förskolans värdegrund i relation till barns integritet? Följande studie är kvalitativ och empirin har samlats in genom tre fokusgruppsintervjuer med sammanlagt elva förskollärare. LÄS MER