Sökning: "livsfrågor skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden livsfrågor skönlitteratur.

  1. 1. Fantasylitteraturens livsfrågor : En kvalitativ innehållsanalys av De utstötta och Glastronen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Agnes Lindberg; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; fantasy; religionskunskap; skönlitteratur; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka livsfrågor som kan tematiseras i fantasylitteratur och hur dessa kan användas i religionsundervisning. En kvalitativ innehållsanalys av fantasyromanerna De utstötta och Glastronen har utförts. LÄS MER

  2. 2. Har skönlitteraturen en plats i religionskunskapen? : Olika perspektiv på lärande, litteratur och ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Linus Christenson; [2019]
    Nyckelord :empati; livsfrågor; religionskunskap; skönlitteratur; innehåll;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om tidigare forskning kan ge stöd för användning av skönlitteratur i religionskunskapsundervisningen för gymnasieskolan. Metoden jag använt är kvalitativ och med jämförande innehållsanalys. Texterna jag analyserat är Litteraturläsning- Som utforskning och upptäcktsresa av Louise M. LÄS MER

  3. 3. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Melin; [2019]
    Nyckelord :genus; genusframställningar; skönlitteratur; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER

  4. 4. "Det är svårt, men det blir bra diskussioner" : En intervjuundersökning om religionslärares erfarenheter av att använda skönlitteratur som resurs för arbetet med identitets- och livsfrågor inom ramen för religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Fredrik Stillerud; [2017]
    Nyckelord :religionskunskap; gymnasiet; högstadiet; identitet; litteratur; skönlitteratur; didaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Undersökningen undersöker hur sex religionslärare som arbetar med högstadiet och gymnasiet jobbar med identitets- och livsfrågor, samt deras erfarenhet av att använda skönlitteratur i sin undervisning. Urvalet till intervjuerna gjordes genom att lärare i sociala medier, Twitter och facebookgrupper för religionslärare, fick en inbjudan (med bifogat informationsbrev) till en enkät där de fick möjlighet att tacka ja till att delta till en intervju. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur som verktyg för utforskande av demokrati- och livsfrågor i Lgr11

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Styrdokument; Diskursanalys; Demok;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att granska 011 års läroplan och undersöka i vilken utsträckning man där betraktar skönlitteratursom ett verktyg för att förverkliga den värdegrund som uttrycks i styrdokumentet. Den huvudsakliga frågeställningenär hur man i Lgr11 betraktar skönlitteraturen i förhållande till utforskandet av demokrati- och livsfrågor. LÄS MER