Sökning: "luleå organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden luleå organisation.

  1. 1. Tillit, misstro och motstånd : En studie av skolutvecklingsaktörers konstruktioner av skolutvecklingens villkor

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :instructional; governance and management; school leader; school development; trust; mistrust; undervisnings-; styrning och ledning; skolledare; skolutveckling; tillit; misstro;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to uncover and problematize how school management and senior teachers perceive governing and management of school development processes from a perspective of trust. The research questions are the following: “Which constructs of trust emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes?” and “Which constructs of possibilities and challenges emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes from a perspective of trust?” The study has a social constructivist design where a framework for evaluation of trust versus mistrust (the Trust/Mistrust matrix: TDM) was used in the analysis. LÄS MER

  2. 2. Vad påverkar trivsel i arbetet? : En kvantitativ undersökning om vilka friskfaktorer som kan ses för chefer inom offentlig förvaltning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lena Nyström; [2023]
    Nyckelord :arbetssituation; chefer; friskfaktorer; förutsättningar i arbetet; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Att arbeta som chef i kommunal sektor innebär att man befinner sig i en komplex organisationsstruktur med mycket varierande arbetsuppgifter och stora ansvarsområden. Arbetet styrs av bland annat lagar och politiska beslut och möjligheterna att kunna påverka är begränsade, vilket innebär att cheferna hamnar i en utsatt position. LÄS MER

  3. 3. Vilken plats ges dyskalkyli i skolan? : Lärare i Förskoleklass årskurs 6 uppfattning om begreppet dyskalkyloch dess plats i skolans organisation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Bergman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Hur medarbetare motiveras till att bidra med inkrementella innovationer : En fallstudie inom tillverkningsindustrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anton Sällström; Joakim Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Inkrementell innovation; Inre motivation; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund- Innovation är viktigt för samtliga organisationer för att behålla relevans, öka konkurrenskraft och lönsamhet genom att förbättra befintliga produkter och tjänster. Innovation kommer från samtliga medarbetare inom en organisation och det blir därav viktigt för företagen att förstå vad det är som motiverar medarbetarna. LÄS MER

  5. 5. ”Många gånger blir folk oroliga bara för att det sker en förändring” : En kvalitativ studie om arbetstagares upplevelser under en omorganisation

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Emma Lindbäck; [2023]
    Nyckelord :Reorganization; employees; psychosocial work environment; social support; participation; Omorganisation; arbetstagare; psykosocial arbetsmiljö; socialt stöd; delaktighet;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har upplevelser av den psykosociala arbetsmiljön under en rådande omorganisation undersökts. Studien har en kvalitativ forskningsansats som baseras på åtta semistrukturerade intervjuer med arbetstagare som innehar olika yrkesbefattningar men som arbetar inom en och samma organisation. LÄS MER