Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kalle, Anton & de snäva ramarna : En essä om när gamla & nya traditioner & normer möts i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Jansson; [2016]
    Nyckelord :preeschool; knowledge; curriculum; power struggle; obedience - accountability; participation; exclusion inclusion; child perspective; förskola; kunskap; styrdokument; maktkamp; lydnad - ansvar; delaktighet; exkludering inkludering; barnsyn;

    Sammanfattning : I denna erfarenhetsbaserade essä utforskar jag det dilemma som pedagoger kan försättas i när gamla traditioner och normer möter nya, samt när pedagoger med olika erfarenheter, utbildningar och kunskaper möts. I min inledande berättelse skildrar jag två olika händelser med ett liknande dilemma. LÄS MER

  2. 2. Classroom Management och arbetsro - ordning och reda i skolan med tydligt lärarledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Dávid; [2015]
    Nyckelord :classroom management; ledarskap i klassrummet; lärarledarskap; ordning och reda i skolan; studiero; arbetsro; skolkod; skolkultur; normer; värdegrundsarbete; relationell kompetens;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var att sammanställa forskning och beprövad erfarenhet kring studiero och ordning och reda i svensk skola. Fokus i undersökningen har varit att hitta verktyg för högstadiet, men även pedagoger som arbetar med andra åldersgrupper kan hitta fungerande och konkreta verktyg i texten. LÄS MER

  3. 3. Motivation i gymnasieskolan : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Juhani Saari; [2013]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; motivation; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera hur fenomenet motivation konstrueras i tre olika diskurser. Dessa diskurser är fokusgruppsamtal med gymnasieelever, läroplanen för gymnasiet samt en text om motivationsforskning för skolans värld. Analysen av diskurserna är baserad på Faircloughs tredimensionella kritiska diskursmodell. LÄS MER

  4. 4. Från lydnad till ansvar – Att lära sig AV undervisningsmiljön. En kvalitativ studie över hur skolmiljön påverkar eleverna utifrån ett socialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Caroline Kjellsson; Ida Enell; [2011]
    Nyckelord :social factors; school environment; social work; social development. ; Social Sciences;

    Sammanfattning : We have studied what teachers consider to be a good classroom environment, and how the environment affects the student from a social perspective. The purpose of this work is to find out how the school might affect students' social development. We have in the start reported how teachers portray their students' school environment. LÄS MER