Sökning: "lyssnande kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 97 uppsatser innehållade orden lyssnande kommunikation.

  1. 21. "Att bli lyssnad på är det viktigaste mänskliga behovet som vi har" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av lyssnande till de yngsta förskolebarnen.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mikaela Uddemar-Pihl; Nina Valfridsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; lyssnande; barns delaktighet; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om förskollärares upplevelser av lyssnande till de yngsta barnen samt hur de menar att lyssnande kan leda till att barn blir delaktiga i utformningen av utbildningen. Studien är kvalitativ och sex semistrukturerade intervjuer har genomförts för att kunna bilda kunskap om förskollärares berättelser och upplevelse. LÄS MER

  2. 22. Den kommunikativa organisationen – kejsarens nya kläder?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Frida Börås; [2021]
    Nyckelord :Communicative organization; Internal communication; Communicator; Communication research; Communication practice; Kommunikativ organisation; intern kommunikation; kommunikatör; kommunikationsforskning; kommunikationspraxis;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att få en större förståelse för vilka tankar och känslor kommunikationsansvariga i åtta svenska kommuner har kring begreppet ”kommunikativ organisation”, om och i sådana fall hur begreppet ”kommunikativ organisation” och forskning kring begreppet påverkar hur man planerar för och arbetar med sin kommunikation samt vem som gynnas av begreppet ”kommunikativ organisation”. Fokus i denna studie ligger på att undersöka tankar kring den ”kommunikativa organisationen” (Heide et al, 2019) men också på om och i sådana fall på vilket sätt den kommunikativa organisationen skiljer sig från andra liknande organisationsetiketter, till exempel den lyssnande organisationen, den innovativa organisationen eller organisationen som baseras på tillitsbaserad styrning (Bringselius, 2017). LÄS MER

  3. 23. Kartläggning av kommunikation mellan arbetsterapeut och klient med en livsomvälvande sjukdom, utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Malin Petersen Lundin; Christina Kronquist; [2021]
    Nyckelord :arbetsterapi; Kawamodellen; kommunikation; kultur; livsomvälvande sjukdom; Model of human occupation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: Communication is an interaction between people. Occupational therapists use communication, both verbal and nonverbal to enable important everyday activities for the client. LÄS MER

  4. 24. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Grindborn; Linn Johansson; [2021]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; boksamtal; lyssnande;

    Sammanfattning : Bakgrund Högläsning bidrar till att barn får möjlighet att utveckla ett intresse för litteratur samtidigt som det bidrar till barns språkliga förmåga och litteracitet. Barn som får möjlighet att lyssna och samtala kring litteratur utvecklar ett bredare ordförråd samtidigt som de genom socialinteraktion får öva på samspel och kommunikation. LÄS MER

  5. 25. Patienters upplevelser av sjuksköterskans icke-verbala kommunikation i den akuta vårdsituationen : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Sofie Hultgren; Sofie Blomdahl; [2021]
    Nyckelord :akutmottagning; icke-verbal kommunikation; patientupplevelser; sjuksköterska; vårdande möte;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den icke-verbala kommunikationen är en stor del av sjuksköterskans totala kommunikation i det vårdande mötet. Det innefattar beröring, ansiktsuttryck, ögonkontakt, kroppsspråk, gester, attityder, lyssnande och tonläge. LÄS MER