Sökning: "kommunikationsforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade ordet kommunikationsforskning.

  1. 1. Den kommunikativa organisationen – kejsarens nya kläder?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Frida Börås; [2021]
    Nyckelord :Communicative organization; Internal communication; Communicator; Communication research; Communication practice; Kommunikativ organisation; intern kommunikation; kommunikatör; kommunikationsforskning; kommunikationspraxis;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att få en större förståelse för vilka tankar och känslor kommunikationsansvariga i åtta svenska kommuner har kring begreppet ”kommunikativ organisation”, om och i sådana fall hur begreppet ”kommunikativ organisation” och forskning kring begreppet påverkar hur man planerar för och arbetar med sin kommunikation samt vem som gynnas av begreppet ”kommunikativ organisation”. Fokus i denna studie ligger på att undersöka tankar kring den ”kommunikativa organisationen” (Heide et al, 2019) men också på om och i sådana fall på vilket sätt den kommunikativa organisationen skiljer sig från andra liknande organisationsetiketter, till exempel den lyssnande organisationen, den innovativa organisationen eller organisationen som baseras på tillitsbaserad styrning (Bringselius, 2017). LÄS MER

  2. 2. E-deltagande i stadsbyggnad KOMMUNIKATION, LÄRANDE OCH KONSULTATION I E-PLANERING

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Malin Juell-Skielse; Maureene Rundqvist; [2016-09-20]
    Nyckelord :stadsplanering; medborgardeltagande; e-deltagande; lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : Försök att utveckla medborgardeltagande inom stadsplanering fokuserar ofta på att bredda och öka deltagandet snarare än att fördjupa det. Forskning har fokuserat på ton och stil i aktiviteterna samt i vilken utsträckning e-deltagande resulterar i ökad transparens och öppenhet vad gäller aktörer, policys och processer. LÄS MER

  3. 3. Global journalism in the Czech Republic : A mixed-methods study of awareness and presence of global journalism in Czech mediascape

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Eliška Zvolánková; [2015]
    Nyckelord :Global journalism; education; media; Czech Republic; digitalisation; globalisation; development;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to explain the concept of global journalism and to describe its presence in the Czech Republic. The development of journalism in the last years, which is connected to globalisation and digitalisation of media, and various global journalism theo-ries are introduced first to give the theoretical background. LÄS MER

  4. 4. Bara för att… : En kvalitativ studie om hur studenter tolkar bilder i en publik kampanj om alkohol

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Carolina Litzén; Kristina Josefsson; [2015]
    Nyckelord :public campaigns; students; alcohol; group pressure; attitudes; IQ; publika kampanjer; studenter; alkohol; grupptryck; attityder; IQ;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie har genomförts på tre kampanjbilder från IQ-initiativets satsning “IQ student”. Kampanjbilderna har ett motsvarande tema baserat på att det alltid finns en anledning till att dricka alkohol. LÄS MER

  5. 5. ”Att sätta rätt sak på fel plats” : En analysmodell som urskiljer gerillamarknadsföringskampanjers inre strukturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Sofia Jupiter; Lovisa Johansson; [2015]
    Nyckelord :gerillamarknadsföring; gerillamarknadsföringskampanjer; semiotik; retorik; analysmodell;

    Sammanfattning : Varje dag utsätts vi för reklam från företag som försöker nå ut med sina budskap. Det kan vara på bussen, i pauserna under favoritprogrammet på TV, i tidningen eller på biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet växer ständigt (Mårtenson, 2009; Parente, 2000). LÄS MER