Sökning: "marknadsföringslag"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet marknadsföringslag.

  1. 1. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER

  2. 2. Måttfullhetskravet – Hur förändrades bedömningen efter reformen i konsumentkreditlagen 2018?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :André Blomquist; [2021]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; rättsvetenskap; Law; Marknadsföringsrätt; Måttfullhetskravet; Transaktionstest; marknadsföringslag; Konsumentkreditlag; marknadsföringslagen; konsumentkreditlagen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I budgetpropositionen 2016 konstaterade regeringen att det fanns en förhöjd risk på konsumentkreditmarknaden för att konsumenter att hamna i överskuldsättning. En rad åtgärder föreslog varav en av dem innebar införskaffandet av ett måttfullhetskrav vid marknadsföring av konsumentkrediter. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesrättsliga fel, kan innebära marknadsrättsliga rätt - Samspelet mellan varumärkes- och marknadsrätten – med fokus på renommésnyltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Robin Hector Amilon Nilsson; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; marknadsrätt; varumärkesrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : It is not uncommon that different judicial areas can be administered at the same time. This is the case regarding trademark law and law of marketing. The main purpose with the law of marketing is to serve as an extended protection when the requirements within trademark law are not fulfilled. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföringslagens tillämplighet vid innehållsmarknadsföring

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Lindmark; Fanny Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Rättsvetenskap; marknadsföringslag; innehållsmarknadsföring; reklam på sociala medier; annonsmarkering i sociala medier;

    Sammanfattning : I dagens samhälle återfinns ett brett spektrum av medier, samtliga olika typer av forum där läsaren utsätts för både redaktionell text och marknadsföring. De traditionella medierna för bland annat nyhetsexponering som exempelvis radio, tv och dagspress har idag kompletterats med ett antal digitala sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Gränsöverskridande marknadsföring vid e-handel : - En uppsats om kolliderande principer vid val av jurisdiktion samt om geolokalisering som verktyg

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Clara Kjellman; [2016]
    Nyckelord :marknadsföring; e-handel; marknadsföringslagen; e-handelslagen; geolokalisering; gränsöverskridande marknadsföring; geografisk lokalisering;

    Sammanfattning : E - handeln har på senare tid ökat markant inom Europa. Eftersom handeln på nätet ofta är gränsöverskridande uppkommer ständigt nya rättsliga problem. LÄS MER