Sökning: "matbloggar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet matbloggar.

  1. 1. "Detta recept kan du smaksätta efter tycke" : En interpersonell analys av inledningen till recept på svenska matbloggar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Nora Krögerström; [2019]
    Nyckelord :systemisk-funktionell grammatik; språkhandlingar; modalitet; matbloggar; recept; receptinledningar;

    Sammanfattning : I denna uppsats används den interpersonella metafunktionen inom systemisk-funktionell grammatik för att undersöka inledningar till recept på svenska matbloggar. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur denna texttyp är uppbyggd samt hur talarroller konstrueras i texterna. LÄS MER

  2. 2. Den nya kokboken? : En kvalitativ studie om sociala medier och dess påverkan på konsumenter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Ljung Pelle; [2018]
    Nyckelord :Instagram; Cookbook; Food; Social media; Influence; Instagram; Kokbok; Mat; Påverkan; Sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala medier och framför allt Instagram har kommit att få en mer betydande roll i det vardagliga livet där vi interagerar och delar gemensamma intressen med varandra. Att ta bilder på mat och dela dem med varandra har blivit ett av de vanligaste objekten som läggs upp på sociala medier, varför gör folk det? Uppsatsens syfte är att ta reda på hur sociala medier används i vardagen hos personer i åldrarna 36-45 år som lever i barnfamiljer och hur detta påverkar vad de lagar för mat. LÄS MER

  3. 3. Den äkta varan - En studie av autenticitet inom matområdet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Fredman; Sebastian Wendels; [2012]
    Nyckelord :Autenticitet; Mat; Självautentiska må; Identitetsbyggande; Post- Postmodernism; Business and Economics; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Titel Den äkta varan - En studie av autenticitet inom matområdet Seminariedatum 2012-05-29 Ämne/Kurs FEKN90 Magisteruppsats i Consumer Culture Theory (D-nivå), 30 universitetspoäng (30 ECTS) Författare Emma Fredman och Sebastian Wendels Handledare Clara Gustafsson Nyckelord Autenticitet, Mat, Självautentiska mål, Identitetsbyggande, (Post-) Postmodernism Syfte Uppsatsens syfte är att genom en studie av konsumenter, producenter och opinionsbildare identifiera egenskaper som bidrar till autenticitet i en matvara och därmed bidra till teoribildningen kring begreppet autenticitet. Teoretiska perspektiv Studien bygger på insikter från tidigare forskning rörande autenticitetsbegreppet, identitetsprojektet och postmodernismens frammarsch. LÄS MER

  4. 4. Matbloggar - en ny väg för hälsobudskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Frida Ekman; Linda Ljungskog; [2011-02-24]
    Nyckelord :Blogg; mat; hälsa; hälsobudskap; Internet; kokböcker;

    Sammanfattning : Bloggen kan beskrivas som en slags dagbok på Internet, där individer kan dela med sig av sina liv till omvärlden. Bloggar har vanligtvis ett tydligt format. med inlägg. bilder och kommentarer från läsarna. LÄS MER

  5. 5. En matbloggares vardag : en uppsats om meningsskapande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Elin Larsson; [2011]
    Nyckelord :bloggar; mat; meningsskapande; offentligt; privat; estetik ; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att belysa ett tidstypiskt fenomen, nämligen matbloggar och hur dessa kan skapa mening i vardagen för dem som bloggar. Vidare har jag även tittat på hur man väljer att framställa sig själv genom sin blogg och hur gränsdragningen ser ut mellan det privata och offentliga. LÄS MER