Sökning: "matematik NPF"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden matematik NPF.

  1. 1. Bilderna i matematikläromedel : Till för- eller nackdel för elever med NPF?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Laila Christensen Blom; [2023]
    Nyckelord :Sociosemiotisk; multimodal; neuropedagogik;

    Sammanfattning : Läromedel i matematik använder sig av olika slags semiotiska resurser såsom bilder, figurer och tabeller för att stötta elevers förståelse. Syftet med denna studie var att analysera bilder i tre utvalda läromedel som heter Rik matematik, Triumf och Silvergruvan. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasema Havic; [2023]
    Nyckelord :Adapted instruction; challenges; inclusion; math; NDD; special education teachers; anpassningar; inkludering; matematik; NPF; speciallärare; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER

  3. 3. Matematiska läromedel och NPF : Vad i matematiska läromedel är bra för elever med NPF?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Simon Granberg; [2022]
    Nyckelord :NPF; Cognitive load theory; relationellt specialpedagogiskt perspektiv; läromedel; matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en bild över hur två olika matematiska läromedel för årskurs fyra är utformade och vad i utformningen som är anpassat för elever med NPF. Studiens inledning beskriver bakgrunden till val av ämne samt kortfattat viktiga delar för studien. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande i matematik - en utvecklande process

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Erica Törngren; Pernilla Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Advantage; Cooperative learning; Disadvantage; Math*; Young learners; Kooperativt lärande; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande i matematik är en framgångsrik metod och lärare över hela världenförespråkar och arbetar utifrån detta arbetssätt (Kagan och Stenlev, 2017). Syftet meddenna kunskapsöversikt blev således att undersöka vad som krävs för att göra kooperativtlärande kunskapsutvecklande och vilken roll läraren har. LÄS MER

  5. 5. “Jag hatar matematik ” - en empirisk studie om motivationshöjande insatser : en empirisk studie om motivationshöjande insatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kim Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; Motivation; NPF; Teaching; Year 6; Matematik; Motivation; NPF; Undervisning; Åk 6;

    Sammanfattning : Abstract Målet med denna studie är att undersöka hur motivation, och motivationshöjande faktorer påverkar utfallet i en specifik interventionsmetod, inom ämnet matematik. Interventionsmetoden är utvecklad och modifierad på resursskolan som ingår i undersökningen. LÄS MER