Sökning: "matematiklektioner"
Visar resultat 6 - 10 av 152 uppsatser innehållade ordet matematiklektioner.
6. Kooperativt lärande i matematikundervisningen : Varför, när och hur använder lärare metoden?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how teachers use cooperative learning in mathematics education. To achieve this purpose, the following questions have been answered: What is the purpose of teachers using cooperative learning in mathematics education? In which areas of mathematics education do teachers use cooperative structures? How do teachers use cooperative learning in mathematics education? Cooperative learning involves students interacting with each other and emphasizes that cooperative learning has its roots in sociocultural theory. LÄS MER
7. Individualisering i matematik : En utforskande studie om hur lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 genomför individualiseringar i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Individualisering inom matematikundervisning är viktigt för att kunna skapa en likvärdig undervisning som underlättar lärandet för alla elever. Lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 bör ha goda kunskaper om individualisering för att kunna anpassa undervisningen och hjälpa eleverna att uppnå sina kunskapsmål. LÄS MER
8. Olika stöd kan mediera olika handling : En undersökande studie om och hur design av lärarhandledningar i matematik kan påverka undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Lärarhandledningar för matematikundervisning kan designas på olika sätt och ger därigenom olika typer av stöd för läraren att genomföra undervisningen. En lärarhandlednings design kan alltså mediera idéer och direktiv som kan påverka lärarens genomförande av undervisning. LÄS MER
9. "Om jag bara gör samma sak så lär jag ju mig ingenting" : En empirisk studie om elevers upplevelse av sitt eget lärande i matematik genom multimodalt arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna empiriska studie tar sin utgångspunkt i tidigare systematiska litteraturstudie som presenterar lärares och forskares beskrivningar av multimodalitet inom matematik. Syftet i denna aktuella studie är istället att Aktuell studies syfte är att istället beskriva elevers egna upplevelser av en multimodal matematikundervisning. LÄS MER
10. Att ge utrymme för samtal i matematikundervisningen : undervisningsmetoder matematiklärare använder för att skapa tillfällen för interaktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Tidigare forskning framhåller att den traditionella undervisningen dominerar och att antal tillfällen för interaktion utgör en liten del av matematikundervisningen. Detta trots att forskare och författare under en lång tid tillbaka betonat betydelsen av interaktion. LÄS MER