Sökning: "media kvinna"
Visar resultat 11 - 15 av 151 uppsatser innehållade orden media kvinna.
11. A non-governmental organization’s communication for social change: a qualitative case study of Kvinna till Kvinna
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : This study investigates how the non-governmental women’s rights organization Kvinna till Kvinna structures their external communication to raise public awareness in Sweden of issues important for social change; and in what way strategic communication is used in this process in order to cope with contemporary challenges. A qualitative research approach is applied to create an in-depth understanding of this. LÄS MER
12. This is Not Financial Advice : Ett börspsykologiskt perspektiv på svenska småsparares attityd till sociala medier
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Samtidigt som breda stockholmsbörsen under 2010-talet genomgick en av de längsta tjurmarknaderna i svensk historia blev svenskarnas närvaro på sociala medier såväl utbrett som vardagligt. Det nuvarande kunskapsläget belyser skillnader inom såväl användandet av sociala medier som uppvisandet av relevanta börspsykologiska faktorer mellan kvinnor och män, men också bland olika åldersgrupper. LÄS MER
13. Hemmafruar i Kalifatet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The women of the Islamic State (ISIS) have sparked the interest of the media ever since ISIS proclaimed their caliphate in 2014. Now, after ISIS’ fall in 2019 hundreds of foreign women and their children are being detained in different camps. LÄS MER
14. Nyhetsmediers framställning av våld i nära relation : - En kritisk diskursanalys av svenska nyhetsmediers framställning av kvinnors utsatthet för våld i nära relation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)Sammanfattning : Våld i nära relation (VNR) är ett utbrett problem som drabbar många kvinnor och omnämns ofta i nyhetsmedia. Nyhetsmedia har en förmåga att påverka allmänhetens åsikter i hur kvinnan ses som offer för VNR och om VNR ses som kvinnans individuella problem eller om det ses som ett samhällsproblem som behöver bekämpas. LÄS MER
15. Rolling Stone under 10-taletolling : Vilka får synas och hur? En studie i kvinnors visuella representation på Rolling Stones magasinomslag
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : Problemformulering och syfte: Tidigare forskning visar att media och dess innehåll har stor påverkan på hur samhället ser på kvinnor och skapar en förväntan på hur kvinnor bör vara utifrån stereotyper och normer. Om inte kvinnor representeras på magasinomslag skapas klyftor och ojämlikhet. LÄS MER