Sökning: "tidningsomslag"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet tidningsomslag.

  1. 1. Rolling Stone under 10-taletolling : Vilka får synas och hur? En studie i kvinnors visuella representation på Rolling Stones magasinomslag

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Katarina Dzanan; Vilma Holm; Tove Malmsten; [2022]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; tidningsomslag; kvinnor; representation; genus; male gaze.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Tidigare forskning visar att media och dess innehåll har stor påverkan på hur samhället ser på kvinnor och skapar en förväntan på hur kvinnor bör vara utifrån stereotyper och normer. Om inte kvinnor representeras på magasinomslag skapas klyftor och ojämlikhet. LÄS MER

  2. 2. Klick – stereotyp glamour : En skvallertidnings omslag ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Lundgren; Göthelid Sally; [2021]
    Nyckelord :Klick; genus; stereotyper; tidningsomslag; identitet; representation; celebriteter;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att studera tidningen Klicks omslag och deras kändisrapportering ur ett genusperspektiv. Vi har specificerat oss på hur män respektive kvinnor framställs på omslagen och hur relationen mellan kvinnor och män framställs. LÄS MER

  3. 3. Kvinnor och makt: En kritisk diskursanalys och semiotisk analys av genusrepresentation i Veckans Affärer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Rikke Karsten; [2018]
    Nyckelord :Genus; Diskursnalys; Representation; Media; Stereotyper; Makt; Veckans Affärer; Gender; Discourse analysis; Stereotype; Power;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsstudien har varit att undersöka hur kvinnor och män representeras i branschtidningen Veckans Affärer och om det går att se några konkreta skillnader och i så fall vilka dessa är. Studiens fokus har tagit avstamp i hur representation av de båda könen skett över tid mellan 2011 till år 2017. LÄS MER

  4. 4. Ett omslag trovärdigt nog att köpas : En kvalitativ studie om gestaltningen av mannen och kvinnan på tidningsomslag till modemagasin

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jenny Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Male gaze; Female Gaze; Gender Theory; Ethos; Manlig blick; Kvinnlig blick; Genusteorin; Etos;

    Sammanfattning : Det finns forskare som menar att medierna är med och skapar vår identitet, därför måste vi ställa oss kritiska till de bilder vi ser. Enligt Gillian Rose ska vi med noggrannhet granska de bilder som exempelvis ett omslag har, för där det finns vissa kriterier vi måste ta hänsyn till. LÄS MER

  5. 5. ”Strike a Pose” : En uppsats om omtalade omslag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Vikberg; Michaela Westberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar åtta olika tidningsomslag som har varit omtalade i media under de senaste trettio åren. Dessa omslag kommer från de kända mode- och livsstilsmagasinen Vogue, Vogue Italia, och GQ. LÄS MER