Sökning: "media kvinna"
Visar resultat 21 - 25 av 151 uppsatser innehållade orden media kvinna.
21. "Allt Johanna säger, ska alltid tas med en stor nypa salt" : En kvalitativ innehållsanalys av podcastavsnitten Med vänlig hälsning, Johanna Möller
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : En kvinna som mördar har ett högt nyhetsvärde och ett allmänintresse. Det baseras inte på att ett mord har begåtts, utan för att det är en kvinna som begått brottet. Johanna Möller är en av Sveriges mest omtalade kvinnliga brottsling. LÄS MER
22. Ett mord som skakat hela Sverigeeller ett mord i mängden? : En tematisk analys som granskar Aftonbladets rapportering av två mordoffer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Nyheter och media har ett stort inflytande på människors liv då de bidrar med att upprätthålla föreställningar om sociala företeelser i samhället. Medias rapportering av ämnet brott drivs på av samhällets fascination. LÄS MER
23. Finns det några “kvinnliga” mördare? : - en kvalitativ studie om hur kvinnor som begår mord framställs i dokumentärserier
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Vi har i denna studie granskat fyra avsnitt ur svenska dokumentärserier som handlar om fall där en kvinna begått mord eller medhjälp till mord. Dokumentärernas struktur utgörs av ett tidslinjärt berättande om dessa kvinnors liv från barndomen fram tills att de erhållit sin dom i rätten. LÄS MER
24. DEN ANDRA KVINNAN I POLITIKEN : Hur kvinnliga politiker av utomeuropeiskt ursprung framförs av media i det postkoloniala Sverige – En undersökning av bilden om Nyamko Sabuni
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av hur kvinnliga politiker av annan än europeisk etnicitet framställs av media i det postkoloniala Sverige. Syftet är att skildra hur etnicitet, klass och kön spelar roll inom arenan för svensk politik, men främst hur dessa faktorer ligger som grund under ytan vid den allmänna uppfattningen av dem utomeuropeiska kvinnorna i svensk politik. LÄS MER
25. Instagrams påverkan på män och kvinnor. : En kvalitativ studie om skillnader mellan kvinnor och mäns påverkan av reklam på Instagram.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Instagram är en gratis mobilapplikation för socialt nätverk som ger privatpersoner, såväl som företag möjligheten att dela videos och fotografier med varandra. Idag fungerar Instagram även som en plattform för företags reklam och marknadsföring, vilket har påverkat användares konsument-och köpbeteende. LÄS MER