Sökning: "media kvinna"

Visar resultat 16 - 20 av 151 uppsatser innehållade orden media kvinna.

  1. 16. "Att lämna en våldsam man är det farligaste en kvinna kan göra" : En kritisk idé- och ideologianalys av Aftonbladet och Expressens nyhetsartiklar kring fall där kvinnor dödats av sin dåvarande eller före detta manliga partner.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Maja Hagberg Andersson; Felicia Carlsson Taylor; [2022]
    Nyckelord :Media; power structure; attitudes; mens violence against women; gender; Media; maktstruktur; attityder; mäns våld mot kvinnor; genus;

    Sammanfattning : I denna idé- och ideologianalys har vi studerat hur Aftonbladet och Expressen framställer fall där kvinnor dödats av en man de var eller har varit i en partnerrelation med. Detta med syfte att analysera hur denna typ av brottslighet porträtteras i dessa svenska nyhetsmedier och se kopplingar mellan gestaltningen och rådande maktstrukturer och attityder. LÄS MER

  2. 17. Säljande ideal : - En feministisk analys av influencer marketing på Instagram

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Engelbrektsson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Influencers; Commercial videos; Sociala media; gender representation; visual communication; verbal communication; Influencer marketing; Influencers; Reklamfilm; Sociala medier; könsframställning; visuell kommunikation; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur kvinnoideal och värderingar reproduceras på Instagram genom att undersöka hur de gestaltas i reklamfilm som använder influencer marketing. Genom att analysera och jämföra den visuella gestaltningen med det verbalt uttryckta i samband med betalda samarbeten kan frågeställningarna besvaras. LÄS MER

  3. 18. Mulan: lotusblomma eller kampsportsmästare? : En kvalitativ jämförande semiotisk studie av filmerna Mulan (1998) och Mulan (2020) ur ett genus- och kulturperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Leila Mehmedovic; Hedvig Westman; [2021]
    Nyckelord :Mulan; Disney; ideology; culture; gender; stereotypes; semiotics; China; Mulan; Disney; ideologi; kultur; genus; stereotyper; semiotik; Kina;

    Sammanfattning : Studien ‘’Mulan: lotusblomma eller krigshjälte?’’ avser att jämföra manliga och kvinnliga karak­tärers samt den kinesiska kulturens representation i Disneys filmer Mulan (1998) och Mulan (2020) för att se vilka likheter och skillnader som finns i representationerna. Karaktä­rer­na och kulturen kommer att analyseras utifrån genus- och asiatiska stereotyper. LÄS MER

  4. 19. Snyft, bortförklaringar & offerkoftor : En kvalitativ textanalys av TV4:s kommentarsfält på Facebook under Paolo Robertos erkännande av sexköp

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linnéa Magnér; Emelie Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Comment section; Discourse; Participatory journalism; Text analysis; Sex purchase; Kommentarsfält; Diskurs; Deltagarjournalistik; Textanalys; Sexköp;

    Sammanfattning : Den 14 maj 2020 tillbringade Paolo Roberto kvällen i en lägenhet på Östermalm i Stockholm med en kvinna från ett av Europas fattigaste länder och greps på bar gärning i en polisrazzia. Stjärnkocken, skådespelaren och programledaren erkände sig skyldig till sexköp. LÄS MER

  5. 20. Porträtteringen av entreprenörer i lantbrukspress : en befästning och frigörelse av stereotypa mönster

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Josephine Andersson; Lovisa Ek; [2021]
    Nyckelord :entreprenör; genus; lantbrukare; mediebilder; stereotypa mönster;

    Sammanfattning : Entreprenörer och lantbrukare är manligt kodade koncept med manliga konnotationer. När lantbrukare studeras som företagare finns det en risk att den maskulint kodade entreprenören i samklang med den maskulint kodade lantbrukaren blir dubbelt stereotypiserad. LÄS MER