Sökning: "mellan chefer krav och kontroll"
Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden mellan chefer krav och kontroll.
21. Ledarskap inom hälso- och sjukvård : En kvalitativ studie om chefers erfarenheter av Coronapandemin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Ett väl fungerande ledarskap är viktigt för många aspekter inom en organisation. Det är kanske särskilt viktigt inom hälso- och sjukvården då det är en bransch där förutsättningar i arbetet inte bestäms av organisationen utan av politiker. LÄS MER
22. Förlossningsbarnmorskors psykosociala arbetsmiljö under Covid-19 - En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Den psykosociala arbetsmiljön är viktig för anställdas hälsa och påverkas bland annat av balansen mellan krav och kontroll samt av känslan av meningsfullt och hanterbart arbete. I Arbetsmiljölagen (1977:1160) och författningssamlingarna 2001:1 samt 2015:4 regleras arbetsgivarens förpliktelser om att främja en god arbetsmiljö och förebygga psykisk och fysisk ohälsa. LÄS MER
23. “JAG FÖRSÖKER HÅLLA HYGGLIG KONTORSTID” - En kvalitativ studie om universitetslärares upplevelser av det ofrivilliga distansarbetet till följd av coronapandemin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : På grund av spridningen av Covid-19 viruset uppmanade Folkhälsomyndigheten den 17 mars 2020 universiteten att ställa om undervisningen till att bedrivas på distans. Redan innan coronapandemin präglades universitetslärarnas arbete av en relativt hög flexibilitet gällande var, när och hur de utför sitt arbete. LÄS MER
24. Villkor för kommunikation under covid-19 : En sociologisk studie om chefer och ledares villkor för kommunikation under covid-19
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Covid-19 påskyndade den digitala utvecklingen, något som tog med sig utmaningar i arbetslivet där kvalitet på kommunikation fick ett större behov (Connley, Hess, och Liu, 2020). Chefer och ledare inom organisationer fick en instrumental roll i utvecklingen, där kommunikationen blev viktigare och svårare (Heide, Johansson och Simonsson, 2012). LÄS MER
25. "När man jobbar hemifrån då vill man att det ska synas att man gör ett bra jobb" : En intervjustudie om medarbetares upplevda arbetssituation på distans.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Företag genomgår ständigt organisationsförändringar för att anpassa sig efter det som sker i omvärlden. En pandemi kom att förändra hela världssamhället år 2020, något som skakade om de flesta organisationer och dess medarbetare. LÄS MER