Sökning: "miljöns betydelse för kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för kommunikation.

  1. 21. Möjligheter och hinder i den fysiska klassrumsmiljön

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nejra Ismail; Petra Fahl-Loven; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragVår förhoppning är att denna studie kan bidra med ökad kunskap om den fysiska miljön samt vikten av att anpassa och arbeta med den fysiska miljön i klassrummet. Syfte och frågeställningarSyftet är att bidra med kunskap om hur den fysiska klassrumsmiljön bör utformas för att stödja elevernas språkutveckling. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskans upplevelse av vårdande relationer med patienter med psykisk ohälsa inom somatisk akutsjukvård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Adam Vestin; Filip Spetz; [2018]
    Nyckelord :mental illness; somatic emergency care; psykisk ohälsa; somatisk akutsjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet personer med psykisk ohälsa ökar i Sverige och allt fler söker vård. Allt fler patienter söker sig till den somatisk akutsjukvården vilket gör den påfrestande arbetsbelastningen mer utmanande. LÄS MER

  3. 23. Miljöns betydelse för barn i behov av särskilt stöd. : En studie om pedagogers syn på miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisa Trangärd; [2018]
    Nyckelord :Preschool; Environment; Children s rights; Children with special needs; Lois Malaguzzi; Förskola; miljö; barn i behov av särskilt stöd; barns rättigheter; miljön som den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att få en ökad kunskap om hur pedagoger planerar sin lärmiljö så att den är anpassad för barn i behov av särskilt stöd. Jag vill också med arbetet få en bild av hur mycket miljön överhuvudtaget påverkar ett barns lärande i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Pojkar använder sina nävar och flickor använder sinaord?! : Förskollärares uppfattningar om barns konflikthantering beskrivet ochanalyserat ur ett genusperspektiv.

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emmely Norlin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :barn; flicka; förskola; förskollärare; genus; konflikt; konflikthantering; kön; pojke.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv beskriva och analysera förskolläraresuppfattningar om hur barn hanterar konflikter. Utöver genusperspektivet belyses konflikteroch konflikthantering även ur ett sociokulturellt perspektiv samt ett posthumanistisktperspektiv. LÄS MER

  5. 25. "Ett litet skrapsår - Vad gör det, barn måste få röra på sig" : Förskollärares uppfattning om barns motoriska utveckling i utomhusmiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Amanda Lundberg; Emelie Sonesson; [2018]
    Nyckelord :Barns motoriska utveckling; Förskola; Förskollärare; Kognitiv utveckling; Kommunikation; Utomhusmiljön;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning om utomhusmiljöns betydelse på förskolan för barns motoriska utveckling. Samt en beskrivning på hur förskollärare önskar hur deras utomhusmiljö var uppbyggd på förskolan. För att besvara syftet genomfördes sex kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER