Sökning: "mode borås"

Visar resultat 11 - 15 av 151 uppsatser innehållade orden mode borås.

  1. 11. Tillgängligt mode för alla? : Hur kvinnor upplever och hanterar storleksexkludering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Orvo; Fanny Sjöberg; Emelie Linnéa Koch; [2022]
    Nyckelord :Exclusion practices; clothing size; size exclusion; consumption; fashion trade; Exkluderingspraktiker; klädstorlek; storleksexkludering; konsumtion; modehandel;

    Sammanfattning : Idag pågår en diskussion om huruvida en typ av konsumenter exkluderas i modeindustrin och möjligheterna kring att få en bredare inkludering av större storlekar och varierande kroppstyper i modebranschen. Tidigare studier som har utförts på kvinnor med större storlek visar att det finns stora svårigheter att kunna visa upp och vara sitt sanna jag när det normativa modet och samhället inte tillåter det. LÄS MER

  2. 12. Evaluation of two different transport options for freight of heavy battery cells : a case study

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Andersson; Sara Fridhagen; [2022]
    Nyckelord :supply chain; sustainability; Lean; battery electric vehicle; transport; filling rate; truck; train; dangerous goods; tied-up capital;

    Sammanfattning : With the change that is taking place in the automotive industry, where production goes from producing internal combustion motor vehicles (ICE) to battery electric vehicles (BEV), this will lead to an increase in transportation of batteries. Batteries are components that are heavy, expensive, and classified as dangerous goods, which means higher demands on transport. LÄS MER

  3. 13. Returer vid onlinehandel : En studie om generation Zs returbeteenden vid konsumtion av kläder online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Angvert Bredberg; Rebecca Todorovic; Maja Stevanovska Berg; [2022]
    Nyckelord :Returns; Return behaviour; Generation Z; Online purchasing process; Fashion; Returer; Returbeteende; Generation Z; Onlineköpprocessen; Mode;

    Sammanfattning : Den svenska onlinehandeln har fått en kraftig tillväxt inom modesektorn med en returfrekvens på 35-40% under de senaste åren. Yngre generationer anses både handla och returnera mycket kläder online. Det finns dock skillnader mellan beteenden inom generationen Z vilket gör det intressant att undersöka dessa motsättningar. LÄS MER

  4. 14. Metaverse som ett möjligt alternativ för att minska returer av modevaror inköpta online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Molly Hammersberg; Victoria Salmi; [2022]
    Nyckelord :Metaverse; sustainability; network communication; trends; digital fashion; digital innovation; consumer behavior; Metaverse; hållbarhet; nätverkskommunikation; trender; digitalt mode; digital innovation; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Ett identifierat problem inom modebranschen idag är den mängd returer som utförs till följd av felbeställningar av kläder som är köpta online. Tre anledningar till felbeställningar som leder till returer är att konsumenterna inte kan prova plaggen innan köp, produktbilderna är missvisande, eller att storleks beskrivningen inte överensstämmer med verklig storlek. LÄS MER

  5. 15. Lyxens paradox : En kvalitativ studie om konsumenters ambivalenta förhållningssätt till lyxvarumärkens exponering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Ringkvist; Victoria Olofsson; Malin Martinsson; [2022]
    Nyckelord :Luxury; Luxury Brands; Purchase motivation; Social Media; Brand Image; Exposure; Lyx; Lyxvarumärken; Köpmotivation; Social media; Varumärkesimage; Exponering;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier, som från början handlade om utbyte av information, har mynnat ut i en social närvaro. En social närvaro där man genom bilder, text och videos presenterar sig själv. Konsumenter kan numera obehindrat dela varumärkesrelaterat innehåll genom att till exempel visa nya inköp eller andra händelser av sitt liv. LÄS MER