Sökning: "modern pedagogic in schools"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden modern pedagogic in schools.

  1. 1. Moderna skolmiljöer: god tillgång till dagsljus genom tidig integrering av statiska, dynamiska och kvalitativa mätindikatorer : Ett gestaltningsförslag med lärdomar ur undersökningar av studieobjekt och dagsljussimuleringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Jonathan Lindberg; Jacob Brismo; [2018]
    Nyckelord :Day-lit room; Student performance and daylightlevels in schools; Optimally Day-lit Area; Daylight Glare Probability; Daylightfactor; modern pedagogic in schools; rules of thumb; health and daylight; Dagsljusbelyst; Elevers prestation och dagsljustillgång i skolmiljö; Optimally Day-lit Area; Daylight Glare Probability; Dagsljusfaktor; modern pedagogik i skolmiljöer; tumregler; hälsa och dagsljus;

    Sammanfattning : Idag byggs fler bostäder än vad som gjorts under de senaste 60 åren. Det finns många utmaningar med den volym bostäder som behöver byggas. Många bostäder kommer byggas i exploateringsområden, detta ställer krav på infrastrukturinvesteringar exempelvis i form av nya skolor. LÄS MER

  2. 2. "-Det är liksom mer i tiden." : Synen på det kompetenta barnet i Reggio Emilia och Montessori förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Kjellberg; [2015]
    Nyckelord :Comparison; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociocultural theory; pree-school curriculum; competent child.; Jämförelse; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociokulturella teori; förskolans läroplan; kompetenta barn.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if there is a general understanding of what the concept of ”a competent child” is in the writings of Maria Montessori, as well as in books written about Loris Malaguzzi. The essay then compares this with the answers from pre-school teachers in two Montessori and two Reggio Emilia pre-schools about their understanding of what a competent child is, how that shows in their behaviours and attitudes towards the children and in how they use this to arrange the pre-school physical environment. LÄS MER

  3. 3. Fysisk klassrumsmiljö : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Clary Emanuelsson; Karin Frisk; [2008]
    Nyckelord :Classroom environment; Organization; Physical school environment.; Klassrumsmiljö; Organisering; Fysisk skolmiljö.;

    Sammanfattning : Vårt mål med denna studie var att belysa den fysiska klassrumsmiljön och dess inverkan på elevernas lärande ur ett lärarperspektiv. Vi har gjort intervjuer med lärare på olika skolor, både moderna och äldre skolor som är i behov av renovering för att få en bredd och se om lärares tankar och uppfattningar varierar. LÄS MER

  4. 4. FLERSPRÅKIGHET OCH LÄSSTIMULANS : Hur den språkliga sammansättningen hos elevunderlaget påverkar skolbibliotekariens arbete med lässtimulering

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Ulrika Björkman; Magdalena Harrtoft; [2007]
    Nyckelord :Humanities; Skolbibliotek; Skolbibliotekarier; Lässtimulans; Flerspråkighet; School libraries; School librarians; Bilingualism; Reading promotion; Humaniora; Social Sciences;

    Sammanfattning : In today?s´ multicultural society increasing numbers of school librarians are faced with a relatively new target group of pupils. This group is linguistically less homogenous than previously and this requires modern adaptations of pedagogic methods. LÄS MER