Sökning: "monopol apoteket"
Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden monopol apoteket.
6. Positionering på den svenska apoteksmarknaden : Kampen om apotekskunden
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund:1 juni 2009 avreglerades det svenska apoteksmonopolet och marknaden öppnades upp för konkurrens. Antalet apoteksaktörer har sedan dess tilltagit vilket sätter press på företagen att särskilja sin verksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga i kampen om apotekskunderna. LÄS MER
7. Privatisering : Rätt medicin för apotekspersonalen?
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Organisationsförändringar har varit populära i Sverige de senaste åren, framför allt privatiseringar. Den 1 juli 2009 upphörde Apotekets monopol i Sverige, Apoteket AB skulle privatiseras. Tidigare forskning visar att privatiseringar skapar oro och ökade krav för personalen. LÄS MER
8. Apoteket AB:s ethos 2002 och 2011 : En komparativ studie av sex texter
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : 2009 genomgick den svenska apoteksmarknaden en stor förändring. Marknaden ändrades från statligt monopol till konkurrerande marknad. Den här uppsatsen undersöker hur det statligt ägda Apoteket AB förändrade sitt ethos när de tvingades att anpassa sig till de nya förutsättningar som omregleringen innebar. LÄS MER
9. En resursbaserad studie av monopolomreglering - Apoteket AB
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : SYFTE: Syftet är beskriva och analysera hur ett företag anpassar sin strategi, när det går från att vara ensam aktör till en konkurrensutsatt marknad. METOD: Med en abduktiv ansats har vi genomfört en kvalitativ studie av monopolomregleringen på den svenska apoteksmarknaden. LÄS MER
10. Före och efter monopolet : En studie om Apotekets strategiska kommunikationföre och efter monopolavregleringen
Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medierSammanfattning : Sedan Sverige gick med i EU har landets konkurrenspolitik blivit allt mer betydande.Konkurrens ökar tillväxten och kostnadseffektiviteten vilket främjar konsumenterna.Flertalet marknader i Sverige har monopolavreglerats, så som inrikesflyg-, el-,järnvägs-, post- och telekommunikationsmarknaden. LÄS MER