Sökning: "montessori lek och lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden montessori lek och lärande.
1. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER
2. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER
4. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor
M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER
5. Det kreativa rummet - en studie om den fysiska lärmiljön i förskola och skola. The creative room - a research of the physical learning environment in preschool and school
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen handlar om den fysiska inomhusmiljöns utformning och hur den påverkar barns lek och lärande. I vår studie har vi intervjuat tretton pedagoger från två förskolor, en Montessoriförskola, samt två skolor. LÄS MER