Sökning: "multimodal teori"

Visar resultat 11 - 15 av 128 uppsatser innehållade orden multimodal teori.

  1. 11. "å hon e så hon bara de e de sjukaste ja hört" : En multimodal interaktionsanalys av dubbla anföringsfraser i ett flerpartssamtal på svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Wilma Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal interaktionsanalys; citat i interaktion; rapporterat tal; dubbla anföringsfraser; CA; diskurspartiklar; anföringsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från en observation av ett interaktionellt fenomen som jag har valt att kalla fördubbla anföringsfraser. Syftet med uppsatsen är att undersöka detta fenomen och synliggöra hur ochvarför dubbla anföringsfraser används för att introducera citat. LÄS MER

  2. 12. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  3. 13. Kvinnliga artisters dilemma : En kritisk multimodal diskursanalys av hur den postfeministiska diskursen och objektifiering visar sig i kvinnliga artisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mimmie Thelander; Malin Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Objektifiering; Postfeminism; Populärfeminism; Kvinnliga artister; Musikvideor;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur objektifiering och postfeministisk diskurs visar sig i musikvideor av två sverigebaserade inflytelserika kvinnliga popartister: Veronica Maggio och Miriam Bryant. Materialet som analyserats är en musikvideo av vardera kvinnlig artist. LÄS MER

  4. 14. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Lohi; Veronica Sundkvist; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; socialsemiotik; analys; läromedel; läsförståelse; läsnivåer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER

  5. 15. Harmoni eller dysfori i en praktisk teori : En socialsemiotisk studie av stråklärares arbetssätt i musikteoretiska moment i stråkundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ebba Erikzén Hermond; [2023]
    Nyckelord :music theory; string teacher; social semiotics; multimodality; meaning offer; music school; musikteori; stråklärare; socialsemiotik; multimodal; meningserbjudande; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur stråklärare designar användningen av musikteoretiska moment i enskild stråkundervisning. För att undersöka detta har ett antal lektioner med lärare i stråk videoinspelats som datainsamlingsmetod. LÄS MER