Sökning: "multimodal undervisning gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden multimodal undervisning gymnasiet.

  1. 1. ”Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden” : En läromedelsanalys av multimodalitet i nordiska språk i läromedel för gymnasiets Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Nina Remesaho Willner; [2022]
    Nyckelord :svenskämnesdidaktik; multimodal analys; socialsemiotik; ut-vidgat textbegrepp; läromedelsanalys; nordiska språk; grannspråks-undervisning;

    Sammanfattning : Abstract: Arbetet är en läromedelsanalys som med hjälp av multimodal textanalys undersöker innehåll och utformning av ämnesområdet ”språkförhållanden i Sverige och övriga Norden” i läromedel för gymnasiets Svenska 2. Studien ämnar besvara frågorna: 1. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Multimodala medier – redskap för stärkt läsmotivation? : En intervjustudie av svensklärare i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Viktor Thelander; [2021]
    Nyckelord :Reading motivation; multimodal media; narration; Swedish language teaching; Läsmotivation; multimodala medier; berättande; svenskämnet;

    Sammanfattning : Forskning har visat att svenskar, i synnerhet barn och ungdomar, läser allt läser mindre. Multimodala medier skapar nya möjligheter och nya verktyg för att utforma undervisning och på så vis även försöka främja elevers motivation till att läsa. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte bara ord som används” : En studie av musiklärares sätt att kommunicera med sina elever i undervisning av ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Linus Lösegård; [2013]
    Nyckelord :communication; language of communication; language; teaching; ensemble; multimodal; kommunikation; kommunikationsspråk; undervisning; ensemble; multimodal;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete inriktar sig på lärares sätt att kommunicera i undervisning av ensemble där de bemöter flera elever samtidigt. Med hjälp av videoobservationer av fyra lärare som bedriver undervisning av mindre ensembler på gymnasiet har jag analyserat fram vilka kommunikationssätt som används samt hur de används. LÄS MER

  5. 5. Texturval hos svensklärare i relation till kursplanens ”centrala verk”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för språk- och litteraturdidaktik

    Författare :Katarina von Kogerer; [2013]
    Nyckelord :Swedish teachers; key works; text selection; multimodal texts; svensklärare; centrala verk; texturval; multimodala texter;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om texturval hos nio svensklärare i gymnasiet, samt deras tolkning av kursplanens formulering ”centrala verk”. Författaren till denna uppsats tar, förutom valet av tryckta skönlitterära texter, även upp multimodala texter och försöker undersöka vilka texttyper de intervjuade lärarna föredrar att använda i sin undervisning. LÄS MER