Sökning: "music industry"

Visar resultat 11 - 15 av 335 uppsatser innehållade orden music industry.

  1. 11. När grodan kokas : En uppsats om handeln med musikkataloger

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daniel Miettinen-Singhateh; Liam Fransholm; Philip Wohlfart; [2023]
    Nyckelord :music catalog; power; private equity; record company; music publisher; musikkatalog; makt; riskkapital; skivbolag; musikförlag;

    Sammanfattning : Music catalog trading has become something of a trend in recent years, with global stars selling their catalogs for millions of dollars. Industry players such as record labels and music publishers have traded catalogs and their underlying intellectual property rights between themselves for a long time but now resourceful venture capitalists have seen opportunities for returns, and have thus entered the market. LÄS MER

  2. 12. Hit song analysis on the Swedish music market : An exploration of hit song classification

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Hurtig; Petter Lager; [2023]
    Nyckelord :Music; Audio; Machine-learning; Hit-songs; Hit song prediction;

    Sammanfattning : Assessing hit song potential is a challenge in the music industry. The question of what song to promote, which song to release first and whether or not it will succeed has always been an issue for stakeholders in the music business. The ability to statistically evaluate hit song potential is a growing field with several studies exploring the topic. LÄS MER

  3. 13. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  4. 14. Inkluderande Musikinstrument

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Hannes Salomonsson; David Tegmark; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt fokuserar på att ta fram en ny design för företaget Funkis interaktiva musikinstrument. Projektet begränsar sig till att endast designa den del av produkten som användaren integrerar med och inte produktens mjukvara. Musik är något som hjälper människor att kommunicera och relatera till varandra. LÄS MER

  5. 15. The Influence of Artificial Intelligence on Songwriting : Navigating Attribution Challenges and Copyright Protection

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karin Norberg; Othilia Norell; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Attribution; Copyright; Machine Learning; Music; Natural Language Processing; Royalties; Songwriting;

    Sammanfattning : This report explores the evolving landscape of songwriting and copyright protection, with a focus on the influence of Artificial Intelligence (AI). It highlights the need for objective measures of attribution in music co-creation, including collaborations involving AI. LÄS MER