Sökning: "nationalism reklam"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden nationalism reklam.

  1. 1. Din sol, din himmel, dina ICA-butiker röda : om hur Sverige framställs i ICA:s reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Malin Sivander; [2015]
    Nyckelord :myt; Sverige; nationalism; ICA; reklam; reklamfilm; varumärke; semiotik; Barthes;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt ICA-reklamen gestaltar Sverige. Med nationalism, myter och ideologi som teoretiska utgångspunkter syftar uppsatsen till att komma närmare hur myten om Sverige rekonstrueras i ICA:s reklamfilmer, samt vilken roll ICA har i det Sverige som framställs. LÄS MER

  2. 2. Innvandring som trussel. En kritisk diskursanalyse av bildretorikken i BNP’s innvandringsdiskurs

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Andreas Stender Møldrup; [2010]
    Nyckelord :BNP; Conservatives; immigration; political advertisement; threat; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Inom den europeiska politiken har det på senare år växt fram fler främlingsfientliga element. Många av dessa lägger tyngd på islam och muslimska kulturer som ett hot mot den europeiska välfärden och nationell identitet. LÄS MER

  3. 3. Fotbollsguden, skyttekungen och busen : Om framställningen av maskulinitet och status i sportmedia

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Ida Dalberg; [2006]
    Nyckelord :Media; sport; idrott; manlighet; maskulinitet; genus; status; nationalism;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att titta på hur maskulinitet och status framställs i sportmedia. Att sportvärlden är dominerad av män är en allmänt vedertagen uppfattning. Det är också en av anledningarna till att jag valt att titta på hur manlighet och maskulinitet framställ i just sport och idrottssammanhang. LÄS MER

  4. 4. En smak av svensk manlighet : Ideal och värden i sportdrycksreklam

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Kristofer Svensson; [2006]
    Nyckelord :Hälsa; svenskhet; nationalism; manlighet; individualism; reklam; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The society of consumption exposes us to a lot of information, where advertisement constitutes an extensive part. Due to its expanding, advertisement receives a natural and obvious space in our everyday life. This study aims to investigate how social and cultural values can be mediated in advertisement. LÄS MER