Sökning: "negativa adjektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden negativa adjektiv.
1. O-prefixet : Nutida användning av negationsprefixet
M1-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka o-prefixet i ett modernt språkbruk. Studien undersöker adjektiv som har etablerade antonymer. Tidigare forskning visar på ett tydligt mönster där främst positiva stammar avleds. Vidare visar tidigare forskning att avledningen tenderar att ge en konträr motsats till stammen. LÄS MER
2. ”Min räddning är eyepads” : En korpus- och attitydundersökning om engelska skönhetslånord
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Länder med det officiella språket engelska dominerar idag inom import och industri. Som konsekvens började engelskan utöva ett starkt inflytande på andra språk och språkdomäner, bland annat skönhetsbranschen i Sverige. LÄS MER
3. Den välvilliga konsumenten : En multimodal analys av ett ekologiskt blöjföretags marknadskommunikation med föräldern
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur ett ekologiskt blöjföretag kommunicerar hållbarhet till föräldern i sin multimodala marknadskommunikation, och vilken relation som genom denna synliggörs mellan företaget och föräldern. Ett delsyfte är att vidare kritiskt belysa vad marknadskommunikationen kan säga om relationen och ett samhälle präglat av hållbarhet. LÄS MER
4. The encoding of bad and evil : A cross-linguistic study using a parallel Bible corpus
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : This study investigates the cross-linguistic encoding of bad and evil expressions. Using parallel data from the Bible corpus consisting of translations of the New Testament into 30 languages, probabilistic semantic maps have been created using Multi-Dimensional scaling. LÄS MER
5. Lagom kontroversiellt eller kränkande? : En kvantitativ studie om kontroversiell reklam och konsumenter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Detta arbete inspirerades av att ha observerat reklamkampanjer som fått väldigt stor spridning till följd av att de uppmärksammats pga. att konsumenter har ogillat eller gillat budskapet i kampanjen vilket gett upphov till diskussioner muntligen eller online. LÄS MER