Sökning: "nordiska språk utveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden nordiska språk utveckling.

  1. 11. "Hos oss är kommunikation helt enkelt viktigt" : En diskursanalytisk studie om kommunikatörsrollen i offentlighetens tjänst

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Magdalena Sörlle; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; kommunikation; offentlig sektor; kommersialisering; legitimering;

    Sammanfattning : Kommunikatörerna i offentlig sektor har blivit allt fler under de senaste decennierna, och de växande kommunikationsavdelningarna och kommunikatörsrollen har varit en omdiskuterad och uppmärksammad fråga bland såväl ledarskribenter som kommunikatörer. Mot denna bakgrund väcktes frågan som utgör startpunkten för denna studie: vad är det egentligen för idéer, ideal och underliggande diskurser om kommunikation som kan ha bidragit till eller legat bakom legitimeringen av denna utveckling?Studiens övergripande syfte är att undersöka vilka idéer och diskurser om kommunikation som bidragit till att legitimera de växande kommunikationsavdelningarna hos många kommunala, regionala och statliga verksamheter. LÄS MER

  2. 12. På ett ungefär : En fras utveckling från 1830-talet till i dag

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Majken Ehn Bäcklund; [2020]
    Nyckelord :språkförändring; grammatikalisering; adverbial; subjektifiering; prepositionsfras; satsschema; verbklasser; subjekt;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att följa den syntaktiska och semantiska utvecklingen hos frasen på ett ungefär. Detta görs genom att undersöka autentisk tidningstext från två tidsperioder: 1830–1919 samt 1994–2013. Materialet är hämtat från Språkbankens korpus Korp. LÄS MER

  3. 13. Öppna möten och mellantunga dörrar : En studie av uttalsvariation på vokaler i Uppland

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Eiderbrant; [2018]
    Nyckelord :uttalsvariation; uppländska; språkutveckling; vokalfonem;

    Sammanfattning : Denna studie om uttalsvariation i Uppsalaområdet har gjorts med fokus på de tre vokalfonemen långt ä, långt ö och kort ö, samt prefixet er-, vars vokal är ett långt ä som varierar uttalet. Bakgrunden till detta ligger framför allt i egna iakttagelser, men även tidigare studier som gjorts från slutet av 1900-talet och framåt har visat dels på ett öppnare uttal av de långa vokalfonemen och på ett närmande av kort ö mot ett u. LÄS MER

  4. 14. PAX - en serie i tiden : Hur skönlitteratur kan stödja, motivera och fängsla läsare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Johanna Pedersen; Nina Watson Trygg; [2017]
    Nyckelord :motivation; stödstrukturer i text; läsutveckling; läsförståelse; självständig läsning; skönlitteratur i undervisningspraktiken; PAX;

    Sammanfattning : PAX-serien har fått stort genomslag hos läsarna i mellanåldern 9–12 år. Romanerna tilltalar både vana och ovana läsare vilket fångade vårt intresse. Det är viktigt att barn läser. Samtidigt visar läsundersökningar på bristande läsförmåga och sjunkande intresse för läsning. LÄS MER

  5. 15. Grannspråksundervisning i den svenska skolan : Lärares upplevelser och erfarenheter av grannspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Makz Bjuggfält; [2017]
    Nyckelord :Grannspråksundervisning; Lärares grannspråkskompetens; Nordiska språk i skolan; Grannspråkskompetens; Grannspråkkunskaper;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker grannspråksundervisning inom svenskundervisningen i den svenska skolan samt lärares självskattade grannspråkskompetens och inställning till grannspråkskunskaper och grannspråksundervisning i förhållande till faktorer såsom geografisk lokalisering, examensår och utbildning. Utifrån analys av 112 lärare och lärarstudenters svar på en webbaserad enkätundersökning tecknas en bild av hur grannspråksundervisningen och lärares grannspråkskompetens ser ut idag i förhållande till tidigare undersökningar, samt hur lärares inställning till grannspråkskunskaper och grannspråksundervisning kan förstås i ett språkpolitiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. LÄS MER