Sökning: "normalitet och avvikelse"
Visar resultat 6 - 10 av 124 uppsatser innehållade orden normalitet och avvikelse.
6. Uppskjutens skolplikt : En normaliserad särskiljning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Studien syftade till att belysa och problematisera hur normalitet och avvikelse konstrueras inom förskolans utbildning och vilka konsekvenser det får för övergången till (sär)förskoleklass för de barn som faller inom kategorin avvikande. Studien har en kvalitativ ansats, data genererades övervägande från fokusgrupper som bestod av förskollärare, barnskötare, verksamhetschefer och specialpedagoger alla med erfarenhet av uppskjuten skolplikt. LÄS MER
7. Det sociala arbetets hantverk : En kvalitativ studie om socialsekreterares tolkningar av föräldraskap i relation till det goda, det bristande och det ”tillräckligt bra”.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Familj har historiskt sett konstruerats och framställts som mamma, pappa, barn, vilket har standardiserat en samhällsnorm om den ideala familjen. Det finns normer och föreställningar om vad som är ett bra föräldraskap och vilka förmågor en förälder ska ha. LÄS MER
8. Porträtteringar av den missbrukande föräldern : En kvalitativ analys av fyra nordiska filmer
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilka egenskaper och beskrivningar som ingår i konstruktionen av en missbrukande förälder i fyra nordiska filmer. De studerade filmerna är Trädgårdsgatan (2017), Mig äger ingen (2013), Submarino (2010) och Svinalängorna (2010). LÄS MER
9. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER
10. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER