Sökning: "normbrytande reklam"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden normbrytande reklam.

  1. 21. "Damned  if you do, damned if you don’t" : En fallstudie om reklambyrån Forsman och Bodenfors normbrytande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emilia Berggren; Johanna Wide; [2017]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; reklam; Forsman Bodenfors; genus; normer; normbrytande; samhällsförändring samt skönhet och mode.;

    Sammanfattning : Problem och syfte Det har länge debatterats om människors jämlikhet. Kampen för alla människors lika värde har därefter tagits vid av många olika aktörer i samhället. LÄS MER

  2. 22. Normbrytande reklam - En kvalitativ studie av reklamkampanjer som har fått etiketten normbrytande reklam

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emmelie Tilly; [2017]
    Nyckelord :normbrytande reklam; reklamutformning; reklamutveckling; representation; icke-stereotypa bilder; samhällsförändring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker reklamkampanjer som i artiklar har fått etiketten normbrytande reklam. Med en semiotisk bildanalys har jag undersökt innehåll och utformning i kampanjerna och genom semi-strukturerade kvalitativa intervjuer med upphovsmännen bakom kampanjerna har jag undersökt strategin. LÄS MER

  3. 23. För vilka finns kroppspositivismen? : En diskursanalytisk och semiotisk studie av hur kroppsaktivister på Instagram artikulerar kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Camilla Wallén; [2017]
    Nyckelord :Body positivity; Body activism; Discourse analysis; Semiotic analysis; Kroppspositivism; Kroppsaktivism; Diskursanalys; Semiotisk bildanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med syfte att undersöka hur kroppsaktivister artikulerar kropp och kroppspositivitet genom bilder och texter på deras Instagramkonton. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall hur, artikulationerna av kroppspositivitet skiljer sig mellan olika kroppsaktivister. LÄS MER

  4. 24. Normbrytande reklam idag : Ett branschperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Imane Asry; Kamran Azad Khan; [2017]
    Nyckelord :Normbrytande; normkritisk; reklambyråer; Stereotypisk Inkluderande; Representativ; Reklambransch; inkludering; marknadsföring; reklam;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att identifiera hur normbrytande reklam används som verktyg i företags marknadskommunikation. Som en del i syftet undersöks även vilka konsekvenser detta får för företag och dess kunder. Metod: För att uppfylla syftet genomfördes studien med en kvalitativ forskningsstrategi där fenomenologi tillämpades. LÄS MER

  5. 25. På kvinnornas sida? Hur unga kvinnor upplever reklam med feministiska och normbrytande budskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Karolina Jakstrand; [2017]
    Nyckelord :Purpose-driven advertising; commodified feminism; norm-breaking advertising; ideals; empowerment; Stuart Hall; the male gaze; objectification; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study investigates how young women experience and understand purpose- driven advertising with feminist and norm-breaking messages, and the conse- quences of their perception regarding the ideal body. The phenomenon is exempli- fied by the use of three current campaigns from 2016, all of which say that they have a woman-promoting message. LÄS MER