Sökning: "normbrytande reklam"

Visar resultat 26 - 30 av 30 uppsatser innehållade orden normbrytande reklam.

  1. 26. När manliga män klär sig kvinnligt : En genusanalys av Åhléns normbrytande modekampanj- kläder som uttryck för kön i relation till rådande kulturella koder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sanna Michelsson; Greta McDonough; [2017]
    Nyckelord :reklam; mode; norm; genus; könsmaktsordning; patriarkat; könsroll; maskulinitet; femininitet; stereotyp; identitet; kändisskap;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av könsstereotypa framställningar inom reklam. Genom att låta tidigare discipliner såsom medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap, feminism och sociologi inneha en central roll, ämnar studien komma närmare en förståelse för hur djupt rotade och kulturella koder kring kvinnlighet och manlighet bidrar till en rådande könsmaktsordning. LÄS MER

  2. 27. Som en lady : en kvalitativ innehållsanalys av normbrytande modereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Grahn; [2017]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Stereotypa framställningar av manlighet och kvinnlighet är något som länge reproducerats i medierna och inte minst vad gäller reklam. Som ett svar på feministisk kritik har annonsörerna börjat rört sig mot framställningar som ämnar utmana dessa stereotypa föreställningar kring genus. LÄS MER

  3. 28. Samtalet om normer i reklam 2016 : - United Colors of Sweden

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Nyström; [2016]
    Nyckelord :Normer; normbrytande; stereotyper; reklam; relationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Tiden för att bara basunera ut reklambudskap till en väntande konsument i tv-soffan är förbi, idag behöver företag etablera relationer med sina kunder och skapa interaktioner på nya sätt. Den här studien ämnar att, med hjälp av relationsmarknadsföringens teorier, undersöka det samtal om normer och representation som kommit till Sveriges reklamklimat. LÄS MER

  4. 29. Den normkritiska reklamens tid är kommen : en djupdykning i Åhléns klädmaktsordningkampanj och dess kontext

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Matilda Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Visuell retorik; retorisk situation; diskurs; reklam; publik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Normbrytande reklam, hur kan vi tolka den? Är det ett nytt fenomen? I denna uppsats studeras fyra av Åhléns reklambilder samt en reklamfilm från den uppmärksammade kampanjen ”bryt klädmaktsordningen”. Syftet är att studera den retoriska situationen som kampanjen produceras utifrån, samt bidrar till. LÄS MER

  5. 30. Ett branschperspektiv: normbrytning och stereotyper i reklam

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Caroline Appelgren; Lisa Olsson; [2014]
    Nyckelord :norm; normbrytning; normkritik; genus; könsstereoyp; stereotyp; kvinnligt; manligt; marknadskommuniaktion; kommunikation; visuell kommunikation; varumärkesvärde; reklam; reklamfilmer; libresse; halebop; mens; sanitetsskydd; hbtqi; hockey; reklambransch; k;

    Sammanfattning : På grund av stor konkurrens är det svårt att skapa reklam som fångar uppmärksamhet. Det finns olika verktyg för nå igenom mediaflödet. I den här studien undersöks orsaker och konsekvenser till användning av normbrytande- och stereotypisk kommunikation. Konsekvenser har tidigare studerats ur ett beteendevetarperspektiv. LÄS MER