Sökning: "normbrytande reklam"
Visar resultat 26 - 30 av 30 uppsatser innehållade orden normbrytande reklam.
26. När manliga män klär sig kvinnligt : En genusanalys av Åhléns normbrytande modekampanj- kläder som uttryck för kön i relation till rådande kulturella koder
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av könsstereotypa framställningar inom reklam. Genom att låta tidigare discipliner såsom medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap, feminism och sociologi inneha en central roll, ämnar studien komma närmare en förståelse för hur djupt rotade och kulturella koder kring kvinnlighet och manlighet bidrar till en rådande könsmaktsordning. LÄS MER
27. Som en lady : en kvalitativ innehållsanalys av normbrytande modereklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Stereotypa framställningar av manlighet och kvinnlighet är något som länge reproducerats i medierna och inte minst vad gäller reklam. Som ett svar på feministisk kritik har annonsörerna börjat rört sig mot framställningar som ämnar utmana dessa stereotypa föreställningar kring genus. LÄS MER
28. Samtalet om normer i reklam 2016 : - United Colors of Sweden
L3-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tiden för att bara basunera ut reklambudskap till en väntande konsument i tv-soffan är förbi, idag behöver företag etablera relationer med sina kunder och skapa interaktioner på nya sätt. Den här studien ämnar att, med hjälp av relationsmarknadsföringens teorier, undersöka det samtal om normer och representation som kommit till Sveriges reklamklimat. LÄS MER
29. Den normkritiska reklamens tid är kommen : en djupdykning i Åhléns klädmaktsordningkampanj och dess kontext
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/RetorikSammanfattning : Normbrytande reklam, hur kan vi tolka den? Är det ett nytt fenomen? I denna uppsats studeras fyra av Åhléns reklambilder samt en reklamfilm från den uppmärksammade kampanjen ”bryt klädmaktsordningen”. Syftet är att studera den retoriska situationen som kampanjen produceras utifrån, samt bidrar till. LÄS MER
30. Ett branschperspektiv: normbrytning och stereotyper i reklam
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : På grund av stor konkurrens är det svårt att skapa reklam som fångar uppmärksamhet. Det finns olika verktyg för nå igenom mediaflödet. I den här studien undersöks orsaker och konsekvenser till användning av normbrytande- och stereotypisk kommunikation. Konsekvenser har tidigare studerats ur ett beteendevetarperspektiv. LÄS MER