Sökning: "observationer i klassrummet"

Visar resultat 26 - 30 av 451 uppsatser innehållade orden observationer i klassrummet.

  1. 26. Digitala verktyg i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Daulin; [2022]
    Nyckelord :digital tools; multilingualism; language development; vocabulary; primary school; digitala verktyg; flerspråkighet; språkutveckling; ordförråd; F-3;

    Sammanfattning : I och med samhällets växande mångfald samt digitaliseringen som bidragit med nya verktyg för lärande, behöver lärare se över hur digitala verktyg på olika sätt kan stödja elevers språkutveckling i skolan. Syftet med studien är att synliggöra lärares upplevelser kring digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER

  2. 27. Talutrymme på lika villkor? : En kvalitativ studie om fördelningen av det gemensamma talutrymmet i förskoleklass utifrån ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Berg; Elin Medeen; [2022]
    Nyckelord :Kön; Genus; Socialt kön; Talutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka talutrymmet mellan pojkar och flickor i förskoleklass, både gällande hur lärare tilldelar ordet samt hur elever själva tar ordet. Studien har även intresse att jämföra resultaten från observationerna med lärarnas egna upplevelser och reflektioner kring hur det gemensamma talutrymmet fördelas. LÄS MER

  3. 28. Nyhetsanvändning i klassrummet : En observationsstudie i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Lodén; William Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiet; Samhällskunskap; Nyheter; Perspektiv på undervisning;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi hur nyheter och aktuella händelser används i undervisningen av samhällskunskap på gymnasiet och hur lärare ställs inför den didaktiska utmaningen att välja sitt material. Detta görs för att tydliggöra likheter och skillnader i innehållet som kan existera mellan olika gymnasieprogram. LÄS MER

  4. 29. Lärares arbetssätt och stöttning för att utveckla elevers talade språk : I en flerspråkig kontext i grundskolans tidiga årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Carima Sofri; Jessika Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Talat språk; flerspråkiga klasser; arbetssätt; stöttning; grundskolan; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om några lärares undervisning och deras erfarenheter av att undervisa i flerspråkiga klassrum för att stärka elevers muntliga utveckling i det svenska språket. Studien undersöker de arbetssätt och den stöttning som lärarna använder i undervisningen samt de utmaningar och möjligheter som uppstår i flerspråkiga klasser. LÄS MER

  5. 30. Utomhuspedagogik ur ett elevperspektiv : lärande i och med naturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Emelie Eklund; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; lärande; kunskap; utelektioner och utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att utforska utomhuspedagogik ur ett elevperspektiv. Vad tyckte eleverna om att ta ut klassrummet i naturen och vad gör detta för deras lärande? Jag använde mig av en kvalitativ metod där observationer och intervjuer av utvalda elever i årskurserna F, 1, 3 och 4 gjordes. LÄS MER