Sökning: "offentliga e-tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden offentliga e-tjänster.

  1. 1. Tillgänglighet och användbarhet för synnedsatta på offentliga webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rania Abd Alsalam Abo Aleneen; Jane Goman; Awan Aras Nouri; [2024]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; användbarhet; tillgänglighet; e-tjänster; utvärdering; digital offentlig service; UX-design; synnedsättning;

    Sammanfattning : This study analyzes the accessibility and usability of Swedish Public Authority´s websites for people with visual impairments, this was done with an online-survey answered by 51 respondents (35 respondents with a visual impairment and 16 without). Based on their answers a manual review of one sample website was performed. LÄS MER

  2. 2. Kommuners val av e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arvid Ahlborg; [2023]
    Nyckelord :Public e-service; E-government; Choice of e-services; Digitalization; Offentliga e-tjänster; E-förvaltning; Val av e-tjänster; Digitalisering;

    Sammanfattning : Sveriges kommuner står inför stora utmaningar i framtiden med att kunna tillhandhålla de välfärdstjänster som förväntas av dem, detta framförallt på grund av en ökande äldre befolkning. För att klara av dessa utmaningar har digitalisering och utnyttjandet av dagens teknik lyfts fram som en lösning, där e-tjänster har en betydande roll för kommuner. LÄS MER

  3. 3. TILLGÄNGLIGHET FÖR DYSLEKTIKER OCH OFFENTLIGA E-TJÄNSTER : Tillgänglighetsanpassade heuristiker för User Experience Designers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Bernerstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras behöver den offentliga sektorn vara noggrann med att göra sina e-tjänster tillgängliga för alla. Medan vissa människor tjänar på att tjänster blir snabbare, mer bekväma och mindre kostsamma att ta del av riskerar människor med fysiska och kognitiva funktionsvariationer att utebliva från systemet om tillgängligheten inte är god. LÄS MER

  4. 4. Bemöta ökad efterfrågan på offentliga e-tjänster i kommunal verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Törnqvist; [2022]
    Nyckelord :E-services; digitization; municipal operations; Skaraborg; E-tjänster; digitalisering; kommunal verksamhet; Skaraborg;

    Sammanfattning : En av regeringens uttalade ambitioner är att Sverige skall vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter (Infrastrukturdepartementet, 2022a). Digitaliseringspolitiken handlar bland annat om att digitalisera offentlig förvaltning med utgångspunkt i medborgarens behov, i syfte att erbjuda enklare, öppnare och effektivare service till alla, oavsett om användaren befinner sig i Sverige eller i utlandet (Infrastrukturdepartementet, 2022b). LÄS MER

  5. 5. Arbetsförmedlingen och digitalisering : Hur framställs den arbetssökande?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Amanda Svensson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsförmedlingen; diskursanalys; digitalisering; effektivisering; New Public Management;

    Sammanfattning : Den offentliga förvaltningen blir mer digital vilket leder till nya utmaningar i arbetssätt ochhögre krav ställs myndigheter och medborgare att kunna tillhandahålla e-tjänster men ocksåkunskap kring digitala hjälpmedel. E-förvaltning stödjer utvecklandet av medborgarfokuseradmodern förvaltning och många svenska myndigheter erbjuder omfattande digitalaservicetjänster för både företag och medborgare. LÄS MER