Sökning: "om konsten att samtala"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden om konsten att samtala.
1. Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et al. LÄS MER
2. Konsten att samtala om pornografi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie är en undersökning om vad vi har för möjligheter att genom konst skapa samtal om pornografi med unga. Många lärare upplever en kunskapsbrist i hanteringen av frågor som rör pornografi och saknar konkreta pedagogiska strategier på hur kommunikation inom detta område ska behandlas. LÄS MER
3. SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV ATT SAMTALA MED UNGA OM VÅLD I NÄRA RELATIONER : EN INTERVJUSTUDIE PÅ UNGDOMSMOTTAGNINGEN
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Våld i nära relationer är ett betydande problem för ungdomar som utsätts vad gäller försämrad fysisk och psykisk hälsa och sämre upplevd livskvalitet. Ungdomar berättar sällan om sin utsatthet om de inte blir tillfrågade. LÄS MER
4. Konsten att möta familjer som vårdats på ett annat sjukhus : Barnsjuksköterskors erfarenheter
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Trots att förflyttning av nyfödda barn är både riskfyllda och komplicerade så är det en förutsättning för god neonatalvård i hela Sverige. Denna förflyttning kan vara både ångestfylld och oroande för föräldrarna och ställer stora krav på barnsjuksköterskorna som tar emot familjen vid ankomst till den nya avdelningen. LÄS MER
5. Något att mötas över, samtala kring och öppna ögonen inför. : En undersökning om konstnärliga gestaltningars betydelse i skolmiljön och roll som pedagogisk resurs.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : I denna studie undersöks vilken betydelse konstnärliga gestaltningar har i skolmiljöer i Malmö stad. Samt vilken roll de kan spela som pedagogiska verktyg i bildundervisning. Kulturförvaltningen i Malmö stad och den ideella föreningen Muralcentralen har intervjuats och även besvarat frågor om varför de anser konsten ska finnas i skolorna. LÄS MER