Sökning: "organisatorisk tystnad"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden organisatorisk tystnad.

  1. 1. Personalens upplevelse av tystnad och dess konsekvenser inom svensk rättspsykiatrisk vård

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nyman Anna-Karin; [2023]
    Nyckelord :Silence; voice; reprisals; acquiescence; emotional impact;

    Sammanfattning : Begreppet organisatorisk tystnadskultur betyder att anställda inom offentlig och privat sektor inte vågar uttrycka sig kritiskt på arbetsplatsen på grund av exempelvis osäkra anställningsförhållanden, försämrade karriärmöjligheter samt rädsla för repressalier. Studiens syfte var att undersöka hur före detta anställda och anställda uppfattar att en eventuell tystnadskultur manifesterar sig och vilka konsekvenser det kan medföra inom rättspsykiatrin. LÄS MER

  2. 2. Organisatorisk tystnad : En litteraturstudie om den organisatoriska tystnadens bakgrund och uppkomst.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Jonas Persson; Geir Larsson; [2023]
    Nyckelord :Fear; leadership; organizational silence; power; silence culture; Ledarskap; makt; organisatorisk tystnad; rädsla; tystnadskultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Tidigare forskning har visat att organisatorisk tystnad renderar i många konsekvenser som har påverkan på organisationers välmående, effektivitet och möjligheter till utveckling. Genom att förstå hur tystnadskultur uppstår och vilka de bakomliggande faktorerna som skapar den ges en organisation möjlighet att agera istället för att reagera när faktum är fullbordat och tystnadskulturen konstaterad. LÄS MER

  3. 3. FRÅN UPPDRAG TILL VERKSAMHET En programteoretisk analys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Skansholm; [2018-04-24]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Acceleration; Berikning; Stödmaterial; Kritisk realism; Programteori; Translationsteori; Sensemaking; Policyanalys; Fallstudie; Fokusgrupp;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka dels vilka utgångspunkter Skolverket haft i utformandet av ett stödmaterial för undervisning av särskilt begåvade elever, dels hur materialet är uppbyggt och formulerat och dels hur materialet mottas, förstås och översätts i tre personalgrupper på två olika skolor med delvis olika socioekonomisk struktur. Syftet är också att jämföra de tre personalgruppernas mottagande av materialet. LÄS MER