Sökning: "orsaken till att vi"

Visar resultat 1 - 5 av 632 uppsatser innehållade orden orsaken till att vi.

  1. 1. ”Straffen biter inte på de gängkriminella som de gör på oss andra” : En diskursanalys av hur unga gängkriminella framställs inom Flashbacktrådar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Agnes Andersson; Emili Nordén Ramos; [2024]
    Nyckelord :Other; Folk Devil; The Stranger; Criminology of the Self; Criminology of the Other; Unga gängkriminella; Diskursanalys; Andrefiering; Folkdjävel; Främlingen; Kriminalpolitik;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker hur unga gängkriminella framställs på sociala medieforumet ”Flashback”, vilka subjektifierande effekter som uppstår inom diskursen såväl som vilka kriminalpolitiska åtgärder som aktualiseras utifrån dessa effekter. Vårt material omfattas av fyra trådar bestående av 198 kommentarer från plattformen som samtliga berör ungas involvering i gängkriminalitet. LÄS MER

  2. 2. Blir vi mindre lojala av att arbeta hemifrån? - En kvantitativ studie om distansarbetets påverkan på lojalitet till sin organisation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ebba Folkesson; Stella Bouvin; [2023-09-07]
    Nyckelord :Covid-19; Distansarbete; Lojalitet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka huruvida arbetstagare inom tjänstemannasektorn upplevde en minskning i lojalitet gentemot sin arbetsgivare till följd av det obligatoriska distansarbetet som infördes under Covid-19 pandemin. Studien utgår från en definition av lojalitet som den anställdes vilja och engagemang i att hjälpa organisationen nå sina mål och tar avstamp i flera teorier kring den ömsesidiga skyldigheten som arbetsgivare och arbetstagare delar i att upprätthålla en god arbetsrelation. LÄS MER

  3. 3. ADHD & Kriminalitet : En kvalitativ studie om sambandet mellan ADHD och Kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Momodou Drammeh; Amal Abdullahi; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: ADHD; ungdomskriminalitet; insatser; antisocialt beteende; riskfaktorer; relationsskapande; samverkan;

    Sammanfattning : Ungdomsbrottslighet är ett stort och nutida samhällsproblem, enligt forskning kan ungdomar med ADHD ha en ökad risk att begå kriminella handlingar. Av den anledningen har vi valt att studera unga före detta kriminella med en ADHD-diagnos för att få en ökad kunskap och förståelse kring sambandet ADHD och kriminalitet. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och hinder vid arbete med evidensbaserad högläsning i praktiken : Utifrån lärarnas perspektiv, en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Patricia Salo; Lina Moberg; Angela Solar; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; Gemensam läsning; Implementering; Evidensbaserat; Årskurs 1–3; Svenska;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie fokuserar på att undersöka lärarnas inställning till arbetet med evidensbaserad högläsning i undervisningen samt identifiera eventuella hinder vid implementering av aktuell forskning gällande högläsning. Den teoretiska utgångspunkten i arbetet är implementeringsforskning där vi valt att analysera insamlat material utifrån implementeringsforskningens begrepp förstår, kan och vill. LÄS MER

  5. 5. Att läsa mellan raderna! : En kvalitativ studie om lärares syn på och arbete med läsförståelse i årkurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonathan Svensson; Ebba Helgesson; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; critical literacy; textval; textsamtal; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka lärares synpunkter och arbetssätt på läsförståelse och vilka faktorer de anser påverka elevers läsförståelseutveckling. Orsaken till att vi valt att lyfta dessa frågor är PISA:s undersökning som visar på att en del elever i Sverige inte uppnår basnivån. LÄS MER