Sökning: "owner-led companies"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden owner-led companies.

  1. 1. Mastering the shift: exploring external CEO successions in a comparative case study

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Nils Karlflo; [2023-06-29]
    Nyckelord :Actor-Network Theory; ANT; actors; negotiations; Sociology of translation; Management; Corporate Governance; CEO successions; CEO retirements; CEO departure; chief executive officer; boards; chairman of the board; externalizing; owner-led; owner-steered; owner-led companies; process theory; translation theory; family successions;

    Sammanfattning : This paper critically examines the claim made by previous research that explains CEO successions as a result of a linear process, influenced by isolated factors of causality succeeding one another. Thus, it seeks to provide a more nuanced understanding of the process of CEO successions, acknowledges the complexity, ambiguity, and unpredictability in its nature. LÄS MER

  2. 2. Verksamhetsstyrning i ägarledda bolag som genomgår en förändring : En kvalitativ studie av erfarenheter och perspektiv på hur verksamhetsstyrning förändras vid ett skifte av vd inom små till medelstora bolag.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Nora Fernholm; Filippa Lundmark; [2023]
    Nyckelord :chief executive officer; CEO turnover; change of CEO; external CEO; owner-led governance; corporate governance; owners; board of directors; agency theory; stewardship theory; co-ownership; cooperatives; modern goal-oriented management; traditional goal- oriented management; small to medium-sized enterprises; growth stage and change.; vice direktör; Ceo turnover; skifte av vd; extern vd; ägarlett styre; verksamhetsstyrning; ägare; styrelse; agentteorin; stewardshipteorin; delägarskap; kooperativ; modern målstyrning; traditionell målstyrning; små till medelstora bolag; tillväxtfas och förändring.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Inom organisationer är vd:n ett hett och debatterat samtalsämne när det kommer till verksamhetsstyrning. Inom små till medelstora verksamheter är det inte ovanligt att ägaren är både ägare och vd för verksamheten, vilket betecknas som ett ägarlett företag. LÄS MER

  3. 3. Förvärvsprocessen : Hos förvärvare utan tidigare erfarenhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Marklund; Joel Schwartz; [2020]
    Nyckelord :Unexperienced acquirer; m a function; serial acquirer; mergers and acquisitions; m a; förvärvare utan tidigare erfarenhet; förvärvsorganisation; serieförvärvare; förvärv; rapport;

    Sammanfattning : In this study, we try to understand how the strategic rationale and financial reports are created and developed by an acquirer with no previous experience, during acquisitions. We also investigate how the acquisitional capability of an organization is built up and competence established in a company without a dedicated M&A function and internal expertise. LÄS MER

  4. 4. Revisorns oberoende - vilka hot och hur hanteras de? : En kvalitativ studie på revisorer för småföretag

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Linn Jörtner; Linnea Högberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att revisorn utgör en oberoende part i sina yrkeshandlingar kan antas vara en självklarhet. Det är krav enligt lag på att revisorn ska förhålla sig yrkesmässigt opartisk i sina uppdrag. Många gånger speglas hur revisorer för stora börsnoterade bolag ska och bör hantera hot mot denna oberoendeställning. LÄS MER

  5. 5. Sociala medier som kommunikationsverktyg : En fallstudie om hur sociala medier påverkar företagskulturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jessika Klintsbacka; Oskar Berge; [2014]
    Nyckelord :Intern kommunikation; företagskultur sociala medier;

    Sammanfattning : Title: Social media as a communication tool - A case study on social media influence corporate culture Level: Final assignment for Bachelor degree in Business and Economics Author: Jessika Klintsbacka & Oskar Berge Supervisor: Pär Vilhelmsson, Ernst Hollander & Maria Fregidou-Malama Date: 2014-06-13 Purpose of Study: The aim of this study is to inquire into Swedish companies internal communication, their approach to social media as an internal communications tool, and if it affects the corporate culture. Method: The study is a multiple case study with a qualitative research design. LÄS MER