Sökning: "patogent synsätt"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden patogent synsätt.

  1. 11. Bedömning av hälsa handlar om att behandla kunskapskraven : En studie om hur idrottslärare arbetar med betyg och bedömning av kunskapsområdet hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Joakim Hallman; [2020]
    Nyckelord :Patogen; salutogen; hälsobedömning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Med bakgrund i den komplexitet som finns runt hälsa och hur tolkningsbart hälsobegreppet är visar tidigare forskning att hälsoundervisning tenderar att skilja sig mellan olika idrottslärare. En viktig del i läraryrket som påverkas av undervisningens utformning är betyg och bedömningsarbetet. LÄS MER

  2. 12. Förskollärarens uppfattning om ledarskap : Salutogena hälsofaktorers påverkan på ledarskap i barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sanna Andersson; Fredrik Lundberg; [2019]
    Nyckelord :preschool teacher; interview study; educational leadership; salutogenic health factors; förskollärare; intervjustudie; pedagogiskt ledarskap; salutogena hälsofaktorer;

    Sammanfattning : När mediedebatten förskoleupproret kom visade de upp ett patogent synsätt på förskollärares arbetsvardag, verkligheten för förskollärare idag. Utifrån detta har vi valt att fokusera på förskollärarnas vardag utifrån det motsatta perspektivet, det salutogena perspektivet. LÄS MER

  3. 13. Hälsa i ämnet Idrott och hälsa : gymnasieelevers upplevelse av hälsoundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kim Linderholm; Julia Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Sport and health; health; health education; physical health; mental health; social health; salutogenic perspective; pathogenic perspective; Idrott och hälsa; hälsa; hälsoundervisning; fysisk hälsa; psykisk hälsa; social hälsa; salutogent perspektiv; patogent perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper om hälsa som elever upplever att de lär sig i ämnet idrott och hälsa undervisningen, samt på vilket sätt hälsa framträder som ämnesinnehåll. Studien avser att besvara följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 14. “För att må bra måste du äta en balanserad kost och röra på dig. Så enkelt är det.” : en diskursanalys av läromedelsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Melin; Emma Carlsson; [2017]
    Nyckelord :idrott och hälsa; läromedel; diskursanalys; hälsaodiskurser;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Uppsatsens syfte var att undersöka hur läromedelsböcker framställer hälsa. De frågor som ställs i denna uppsats är: Hur gestalts hälsa i läromedelsböckerna? Vilka perspektiv på hälsa lyfts fram? Metod Tre (3) stycken läromedelsböcker, skrivna utefter LGR/LGY 11, analyserades utifrån kritisk diskursanalys. LÄS MER

  5. 15. Hälsa i högstadiet : En studie av högstadieelevers tankar kring hälsa i skolan

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niklas Kullström; [2016]
    Nyckelord :hälsa; läroplan; skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Forskning visar på att lärarna inte riktigt når fram med hälsobudskapet och att skolan har ett patogent synsätt där hälsa främst handlar om att få eleverna att röra på sig. Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur eleverna själva tänker och resonerar kring begreppet hälsa. LÄS MER