Sökning: "pedagogik fenomenografisk ansats"

Visar resultat 16 - 20 av 135 uppsatser innehållade orden pedagogik fenomenografisk ansats.

  1. 16. Lågstadielärares uppfattningar om formativ bedömning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Erlandsson Kuitems; Nhu Yen Tran; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; lärare; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är vinna kunskap om hur formativ bedömning definieras och används inom matematikämnet av lärare i lågstadiet. Fokus grundar sig i att skapa en förståelse för hur användningen av formativ bedömning kan stödja lärarna såväl som eleverna i dess arbete inom matematikämnet. LÄS MER

  2. 17. "Vår gård är ett ganska platt och tråkigt ställe, men vad gör vi med platsen då?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Dragana Bursac; Lina Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Pedagogik; Utomhusvistelse; Förskolegård; Uppfattningar; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de använder förskolegården? Hur resonerar förskollärare kring sin egen roll under utevistelsen på förskolegården? Studien utgår från en fenomenografisk ansats för att få fatt i förskollärares uppfattningar. LÄS MER

  3. 18. ”En vibration av att någonting inte lirar riktigt och att man behöver en liten…knuff.” : Centrala begrepp i Läsa, skriva, räkna - garantin.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Wiberg; Madeleine Oljemark; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna - en garanti; lågstadiet; stödinsatser; intervjuer; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna kvalitativa studie har en fenomenografisk ansats där vi avser att beskriva hur lärare och speciallärare uppfattar de centrala begreppen i Läsa, skriva, räkna garantin samt deras uppfattningar kring hur implementeringen genomförts. Samarbetet mellan lärare och speciallärare vid särskild bedömning av resultaten av de nationella proven i svenska i årskurs 3 har studerats. LÄS MER

  4. 19. "Ibland behöver de också bara få en bok läst för sig” : En intervjustudie omhögläsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; bokval; litteracitet; språkutveckling; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med högläsning i sin svenskundervisning, samt vilka mål och kriterier som ligger till grund för valet av högläsningsbok. Studien tar sin utgångspunkt i följande tre frågeställningar: Vad har lärare för uppfattningar om högläsningens syfte? Vilka mål och kriterier ligger till grund för deras val av litteratur? Vilka strategier och metoder uppfattar lärare som användbara i samband med högläsning? Det teoretiska perspektiv som undersökningen utgår från baseras på Vibeke Hetmars triangelmodell. LÄS MER

  5. 20. Hur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Axelsson; Sabina Kamila; Eva Solbrekke; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagog; rektor;

    Sammanfattning : Enligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin är utbildad för. LÄS MER