Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. UNDERVISA ONLINE : Att gömma sig eller att lära känna studenterna bättre?

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lotta Fröjdfeldt; [2019]
    Nyckelord :didaktik; didaktisk design; online; högre utbildning;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att öka förståelsen av hur lärare inom högre utbildning ser på sin undervisning online. För att nå syftet genomfördes 11 intervjuer med lärare inom ett distansprogram. LÄS MER

  2. 2. Lika förutsättningar, olika förhållningssätt? : En studie om hur styrdokument, pedagogisk grundsyn och kultur påverkar förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Pernilla Harrysson; Sofie Johansson; [2018]
    Nyckelord :Svensk läroplan för förskola; Early childhood curriculum; Ramfaktorperspektiv; Frameperspektiv; Pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för olika förskollärares förhållningssätt, i relation till styrdokument, pedagogisk grundsyn och kultur. Under våren 2017 gjorde vi vår verksamhetsförlagda utbildning på en skandinavisk skola där det arbetade både svenska och engelska förskollärare. LÄS MER

  3. 3. ”Alla ska med på sina villkor…” : Några exempel på hur musiklärare arbetar och förhåller sig till gruppundervisning med elever som har någon form av funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Linnea Ekdahl; [2013]
    Nyckelord :didactics; disabilities; approach; group teaching; music arts school; pedagogical fundamental view; didaktik; funktionsnedsättning; förhållningssätt; gruppundervisning; musik- kulturskola; pedagogisk grundsyn.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att belysa hur musiklärare som undervisar grupper med funktionsnedsatta elever, förhåller sig till sin egen musikundervisning. För att närma mig musiklärarnas olika förhållningssätt valde jag att använda den kvalitativa intervjun som forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Fyra lekarbetspedagogers berättelser om barns lek, lärande och hälsa

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lena Jonsson; Linnea Hall; [2009]
    Nyckelord :narrative; attitude; playpedagogy; children; learning; health; berättelse; förhållningssätt; lekpedagogik; barn; lärande; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram och försöka förstå lekarbetspedagogers kunskap, förhållningssätt och erfarenheter som genom lekarbete påverkar barns hälsoresurser. I bakgrunden presenteras lekens betydelse för barns hälsa och utveckling, samt pedagogisk grundsyn som är av betydelse för uppfattningar om lekens pedagogiska värde. LÄS MER

  5. 5. Pedagogik och didaktik i skolbiblioteket? En studie av undervisning i informationssökning i grundskolans år 7-9 gällande innehåll, mål och metoder.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Lina Holmér; Kerstin Ingvarsson; [2007]
    Nyckelord :informationskompetens; informationssökning; biblioteksdidaktik; pedagogisk grundsyn; skolbibliotekarie; informationsfärdighet; undervisning; bibliotekspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s thesis studies is to examine how information seeking is taught from a pedagogical and didactic perspective. The questions at issue are:• What is the content in information seeking education?• What aims are focused in information seeking education?• What methods are used in information seeking education? The methods being used are empirical studies and studies of literature, within the subject area. LÄS MER