Sökning: "pedagogisk takt"
Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden pedagogisk takt.
16. Genusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Jämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar attribut för kvinnan och mannen. Dessa strukturer existerar även i skolans värld. LÄS MER
17. Implementeringsfaktorer i skolans värld : En kvalitativ studie om de bakomliggande faktorerna till en lyckad implementering av en pedagogisk modell för lärare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Dagens samhälle präglas av en ständig förändring och utveckling, vilket ställer krav på att skolan ska utvecklas i samma takt som det övriga samhället. Skolan ska vara likvärdig för alla. LÄS MER
18. Amorteringskravet : Dess påverkan på bostadspriser och hushållens skuldsättning
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Amorteringskravet infördes den första juni 2016 som en åtgärd för att dämpa den oavbrutet ökande skuldsättningen i Sveriges hushåll. Hushållens höga skuldsättning har varit mycket omtalad de senaste åren och lett till diskussioner om huruvida den innebär risk för den makroekonomiska och finansiella stabiliteten. LÄS MER
19. Synen på kvalitet vid upphandling av distansbaserad vuxenutbildning
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Vuxenutbildningen har en lång historia i Sverige och tar sin början i slutet av 1800-talet då de första folkhögskolorna infördes. I takt med industrialiseringen och de förändrade utbildningsbehov som denna förde med kom vuxenutbildningen att växa och utvecklas under 1900-talet. LÄS MER
20. Lärplattans effekter för motivation till lärande Tablet´s impact on motivation for learning
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utifrån studiens empiriska resultat-, litteratur- och forskningsgenomgång visar resultatet att lärplattan är ett bra och framgångsrikt redskap för lärande och då detta med utgångspunkt från alla elever, med eller utan behov av särskilt stöd. Det som främst visat sig har betydelse är att lärplattan ökar elevens motivation till lärande men även dennes självkänsla, nyfikenhet och drift till kunskapsinhämtning. LÄS MER