Sökning: "pedagogiska frågeställningar"

Visar resultat 26 - 30 av 916 uppsatser innehållade orden pedagogiska frågeställningar.

  1. 26. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 27. Förskollärarens uppfattningar om kemi i utemiljön : En fenomenografisk intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet; Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Jakobsen; Karolina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; Phenomenography; Förskola; Kemi; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to contribute more knowledge about preschool teacher's perceptions of the outdoor environments as an arena for children’s science learning with focus on chemistry. In the study pre-school teachers' perceptions are central to the work. A qualitative method with semi-structured interviews were applied. LÄS MER

  3. 28. Barns grönsakskonsumtion i förskolan : Förskollärares förutsättningar och förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebecka Lilleng; Emma Veka Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :diet; mealtime setting; preschool; vegetable consumption; vegetables; förskola; grönsaker; grönsakskonsumtion; kost; måltidssituation;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att öka kunskapen om de förutsättningar som finns för att främja barns grönsakskonsumtion i förskolan. Metoden som använts är kvalitativa semistrukturerade intervjuer av legitimerade förskollärare i en kommun i Värmlands län i Sverige. Empirin har analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 29. Inte utan min rektor!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Hammar; [2023]
    Nyckelord :Principals pedagogical leadership; consensus; special educational issues; the role of the special educator; special educational process competence.; Rektorers pedagogiska ledarskap; samsyn; specialpedagogiska frågor; specialpedagogens roll; specialpedagogisk processkompetens.;

    Sammanfattning : Färväntat kunskapsbidrag Studien syftar att bidra med kunskap om hur rektorer och specialpedagoger uppfattar fenomenen specialpedagogiska frågor, specialpedagogens roll och processkompetens samt med kunskap om hur tidigare forskning, litteratur och skolans styrdokument beskriver fenomenen. Frågeställningar 1. LÄS MER

  5. 30. Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Gustafsson; Cecilia Hansen; [2023]
    Nyckelord :Recovery; rest; sleep; routine-directed; organized recovery; self-regulated recovery; children; preschool; preschoolteacher; organizational conditions; guardians; salutogenic perspective; educare; educational atmosphere; Återhämtning; vila; sömn; rutinstyrd; organiserad återhämtning; självreglerad återhämtning; barn; förskola; förskollärare; organisatoriska förutsättningar; vårdnadshavare; salutogent perspektiv; educare; pedagogisk atmosfär;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. LÄS MER