Sökning: "pedagogiska perspektiv autism"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogiska perspektiv autism.

  1. 1. Den som ger sig in i debatten om obligatorisk förskola får motargumenten tåla : En argumentationsanalys om debatten om obligatorisk förskola

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sophia Rudeberg; [2021]
    Nyckelord :Compulsory preschool; argument analysis; pro et contra; safety; social contexts; development and learning; Obligatorisk förskola; argumentationsanalys; pro et contra; skydd; sociala sammanhang; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera hur förskolan, barn och familjen uppfattas i den mediala debatten om obligatorisk förskola. Studien lägger ett särskilt fokus på argumenten som är centrala i debatten som förs i svenska dagstidningar. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om vikten av tidig upptäckt och tidiga insatser för barn med autism : "Hur vi kan undvika att barn blir kungar och drottningar i sina hem"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Frida Sjödin; Elisabeth Stenlund; [2020]
    Nyckelord :autism; tidiga tecken; tidiga insatser; diagnos; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares och specialpedagogers erfarenheter av hur barn med autism upptäcks och vilka åtgärder de vidtar för att hjälpa och stötta barnet. Enligt förskolans styrdokument ska inte barn behöva en diagnos för att få det stöd och de resurser som deras speciella behov kräver. LÄS MER

  3. 3. Fritidspolitikers uppfattning om sin kunskap om NPF och ett specialpedagogiskt samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Kristin Jansson; Linda Nordlander; [2020]
    Nyckelord :NPF; specialpedagogik; politik; ramfaktorteori; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att ta reda på fritidspolitikers uppfattningar om sin egen kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som t.ex. ADHD och autism, men även att ta reda på deras uppfattning om hur ett samarbete med specialpedagog kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet på gruppbostäder enligt LSS : Boendestödjares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Palmér; [2019]
    Nyckelord :Participation; LSS; housing support; intellectuall disability; autism; group homes; Delaktighet; LSS; Boendestödjare; intellektuell funktionsnedsättning; autism; gruppboende.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka uppfattningar personal inom funktionshinderområdet har om begreppet delaktighet, samt att få ta del av vilka framgångsfaktorer och hinder personalen möter i arbetet att skapa delaktighet för personer i behov av stöd. För att kunna svara på dessa frågor har en intervjustudie genomförts. LÄS MER

  5. 5. Tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar för elever med ASD - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Petersson; [2019]
    Nyckelord :Autism; Individuella anpassningar; Lågaffektivt bemötande; Tydliggörande pedagogik; Visuellt Stöd;

    Sammanfattning : Petersson, Maria (2019). Tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar- en fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER