Sökning: "pedagogroll"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet pedagogroll.

  1. 6. Barnrättsperspektivet i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Git Hjalmarsson; [2012]
    Nyckelord :Children’s Convention; Child Rights Perspective; children’s perspective; influence; pre-school.; Barnkonventionen; barnrättsperspektivet; barnperspektiv; inflytande; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnrättsperspektivet utifrån Barnkonventionen uppfattas i förskolan. Frågeställningarna bygger på Barnkonventionens fyra huvudartiklar. LÄS MER

  2. 7. Pedagogers tankar om bild i förskolan : En studie om bildens syfte och barns bildskapande utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ramona Ödling; [2012]
    Nyckelord :ramfaktorer; pedagogroll; målsättningar; estetiskt skapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka förståelsen av bildskapande i förskolan utifrån pedagogers perspektiv. Jag ville ge en inblick i hur pedagoger ser på bildskapandets betydelse i förskolan samt undersöka hur pedagoger i förskolan förhåller sig till bildarbete och barns bildskapande. LÄS MER

  3. 8. Förskolans fysiska miljö : En jämförelsestudie mellan förskolor utan särskild inriktning,Reggio Emiliainspirerade förskolor och Waldorfinspirerade förskolor

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lina Johansson; Malin Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :Fysisk miljö; Waldorffilosofins förskolor; Reggio Emiliafilosofins förskolor; förskolor utan särskild inriktning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att se hur barns fysiska miljö på förskolan är utformad och om pedagogernas sätt att utforma miljön i en förskola utan särskild inriktning skiljer sig i jämförelse med en Reggio Emiliainspirerad förskola och en Waldorfinspirerad förskola. Anledningen till att vi har valt att göra en jämförelsestudie är för att ta reda på om det finns liknande tankar kring miljön eller om det finns skillnader beroende på vilken filosofi förskolan har influerats av. LÄS MER

  4. 9. Konstruktioner och konsekvenser av Vägledande samspel : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Beatrice Sundström; Martina Andersson; [2010]
    Nyckelord :ICDP; Vägledande samspel; postmodernism; diskurs; konstruktion; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Samspelets betydelse mellan pedagog och barn är något som framhävs som viktigt inom förskolan. Det finns ett antal metoder och förhållningssätt i förskolan som anses gynna detta samspel. Vår studie startade med en nyfikenhet om programmet Vägledande samspel. Programmet Vägledande samspel har initierats av stiftelsen ICDP. LÄS MER

  5. 10. Förmedling och performativa strategier : en studie av tre utställningar där synen på konstpedagogen som förmedlare utmanas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hedvig Wiezell; [2009]
    Nyckelord :Konstpedagogik;

    Sammanfattning : Pedagogiken tar allt mer plats på museer och konsthallar i Sverige. Vad en konstpedagog gör och varför är däremot inte lika självklart. Utvecklingen tycks gå mot en mer publikcentrerad pedagogik där det talas om att besökare ska aktiveras och delta. LÄS MER