Sökning: "peer mediation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden peer mediation.

  1. 1. Always Listening? : An Exploratory Study of the Perceptions of Voice Assistant Technology in Indonesia

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Anisa Aini Arifin; [2020]
    Nyckelord :Voice assistant; Indonesian market; Critical Discourse Analysis; Technology Acceptance Model; Ethical perception; Mediation theory;

    Sammanfattning : Voice assistant technology on smartphones, smart speakers, or those on the wearable devices is one of the fastest-growing artificial intelligence applications in the market now. However, with the potential ethical issues related to the voice technology, it still has not been extensively covered in major markets such as Indonesia. LÄS MER

  2. 2. Intention Behavior Gap in Purchasing Used Products : A Quantitative Analysis of Factors Determining Purchase of Secondhand Household Durables in Sweden

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mojtaba Parsatemijani; [2020]
    Nyckelord :sustainable consumption; thrift shopping behavior; secondhand products; theory of planned behavior;

    Sammanfattning : The incremental awareness ofenvironmental issues and sustainability has shifted the retail industryin past years. Consumers are increasingly demanding for sustainable products and services and consequently, companies need to address customers’ demands to maintain their profitability. LÄS MER

  3. 3. I mötet med populärkulturen i förskolan - En studie om populärkulturens betydelse i barns lek och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heléne Pinjefors; [2019]
    Nyckelord :popularculture; preeschool; imitation; mediation; representation;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att bidra med kunskap och förståelse om barns användning av populärkultur i förskolan, samt visa vilken betydelse barns kunskaper om populärkultur har i skapandet av barns kamratkulturer. Studien besvarar tre frågeställningar: Hur använder sig barn av populärkultur i förskolan? Vilken betydelse har populärkultur i barns lek? Hur ser relationen mellan barns populärkulturella kunskaper och delaktighet i lek ut? Studien utgår ifrån teorier kring sociokulturell teori, populärkultur, mediering, imitation och representation samt tidigare forskning inom forskningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers effekt på ungdomar och unga vuxnas psykiska hälsa : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Alice Annerfalk; Ida Svensson; [2019]
    Nyckelord :mental illness; social media; adolescents; FoMO; attention seeking; psykisk ohälsa; sociala medier; ungdomar; FoMO; uppmärksamhetssökande;

    Sammanfattning : Introduktion: De senaste åren har användning av sociala medier ökat kraftigt hos ungdomar. 92 procent av alla 13 till 16 åringar använder idag sociala medier där de vanligaste medierna är Facebook, Instagram och Snapchat. Något annat som ökar i samma takt som sociala medier är psykisk ohälsa hos ungdomar. LÄS MER

  5. 5. Sådant som var svårt, blev plötsligt lätt : Upplevelser av grundskolan och grundsärskolan ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lifvergren; [2019]
    Nyckelord :Students´experiences; intellectual disability; compulsary school for pupils with learning disabilities; compulsory school; Elevers upplevelser; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; grundskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate some pupils' experiences of learning situations, support for learning and peer relations in compulsory school compared to compulsory school for pupils with learning disabilities. The study aimed to highlight the advantages and disadvantages, support for learning and peer relations the pupils experienced in the two school forms. LÄS MER