Sökning: "planering pedagogisk bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden planering pedagogisk bedömning.

  1. 1. Tvålärarsystem som pedagogisk praktik : En kvalitativ studie om hur tio lärarpar beskriver hur tvålärarsystemet påverkar deras undervisning och möjligheten att möta elevernas behov

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Karolina Björk; [2023]
    Nyckelord :tvålärarsystem; tvålärarskap; samundervisning; co-teaching; co-teaching models;

    Sammanfattning : Tvålärarsystem är ett arbetssätt som blir vanligare i svenska skolan. Det går ut på att två klass–eller ämneslärare delar på ansvaret för eleverna och dess tillhörande planering, undervisning och bedömning. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om ämnesundervisningen av nyanlända elever på språkintroduktionsprogram på gymnasieskolan Hur uttrycker sig lärare om undervisning av nyanlända elever?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marion Loippo; Nada Alnedawy; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; språkintroduktion på gymnasieskolan och studiehandledning på modersmålet; undervisning; svenska språket och planering;

    Sammanfattning : Syfte: Den övergripande frågeställningen för denna studie handlade om lärares egna beskrivningar av sin undervisning av nyanlända. Mer specifikt undersökte vi hur lärarna uttrycker att de arbetar för att få de nyanlända eleverna behöriga till nationella program och yrkesutbildning. LÄS MER

  3. 3. En förändrad musikundervisning - En kvalitativ studie om hur pedagoger resonerar kring musikundervisningen i skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Westerberg; [2017-12-18]
    Nyckelord :Musiklärare; Musiklärares känslomässiga reaktioner; musiklärares hantering; musikundervisning; förändring av kursplan i ämnet musik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar kring de förändringar som skett inom musikundervisningen i grundskolan vilket även innefattar lärarnas reaktioner samt hantering och anpassning. För att få en inblick i lärarnas vardag användes metoden intervju med urvalet av fyra respondenter som valdes ut slumpmässigt. LÄS MER

  4. 4. Den pedagogiska planeringen spelar roll! : En enkät- och intervjustudie om elevers uppfattningar om och användande av den pedagogiska planeringen i ämnet engelska.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Karin Isaksson; Therese Kaindl; [2015]
    Nyckelord :Pedagogisk planering; elevers uppfattningar; elevperspektiv; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Elevperspektivet på den pedagogiska planeringen för elever i grundskolan är ett område som är relativt outforskat. Denna studie syftar till att få en djupare förståelse om elevers uppfattningar och användande av den pedagogiska planeringen i ämnet engelska. Studien genomförs ur ett sociokulturellt perspektiv, dvs. LÄS MER

  5. 5. Det önskvärda barnet - en studie av pedagogisk bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Lindvall; Sara Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; Dokumentation; Formativ; Summativ; Samspel; Normalitet;

    Sammanfattning : I den här studien har vi granskat skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner (IUP) i årskurs två och fyra samt gjort intervjuer med respektive klassföreståndare för att belysa vikten av att formulera sig på ett professionellt och korrekt sätt enligt Skolverkets anvisningar. Eftersom dokumenten är en allmän handling kan negativa värderingar av personens egenskaper påverka elevens framtid. LÄS MER