Sökning: "praktikarkitekturteorin"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet praktikarkitekturteorin.

  1. 1. Förskollärares uppdrag med möjligheter och utmaningar - en studie utifrån praktikarkitekturteorin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Dahlgren; Pernilla Kleine; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; läroplanen; möjligheter; praktikarkitekturteorin; utmaningar;

    Sammanfattning : Abstract Förskollärarens uppdrag är komplext och påverkas dessutom kontinuerligt av såväl samhälleliga förändringar som politiska direktiv. För att förskollärare ska kunna bedriva ett kvalitetsarbete som gynnar såväl förskolans verksamhet som barnens lärande behöver faktorer som både möjliggör och utmanar uppdraget identifieras. LÄS MER

  2. 2. ”Vi behöver inte snoppar, vi behöver kompetens” - En kvalitativ studie där kvinnor verksamma i förskolan, diskuterar kring behovet av manliga pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dan Johansson; Louise Johnsson; [2020]
    Nyckelord :genus; gruppdynamik; jämställd; kompetens; kvinnligt; manligt; status;

    Sammanfattning : AbstractVårt övergripande syfte är att ta reda på varför det ofta betraktas som ett mål i förskolan att ha fler manliga förskollärare, samt se hur olika yrkesroller inom förskolan förstår och förhåller sig till manliga förskollärares egenskaper och inverkan på verksamheten. Vilka av mannens förmodade egenskaper kan göra skillnad för barns utbildning eller identitetsskapande eller för förskolans verksamhet i allmänhet undrar vi. LÄS MER

  3. 3. Poesi, projekt, planering : En analys av lektionsplaneringar för poesi isvenskundervisningen för åk 7-9

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susannah Claesson; [2019]
    Nyckelord :poesi; lektionsplanering; digitala verktyg; läsförståelse; literacy; läroplan; meningsskapande; läsa; skriva; tala; samtala;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om poesi i svenskundervisningen för högstadiets årskurs 7-9. I avsnittet om tidigare forskning redogörs för studier om lektionsplaneringar, barns och ungas läsning av prosa och poesi, samt vilka effekter datoranvändning och digitala redskap har på skolungdomars inställning till poesi. LÄS MER

  4. 4. Från bok till skärm. : En studie om de multilitteracitets-orienterade aktiviteter som lärare säger sig erbjuda i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Jensen; Susannah Claesson; [2018]
    Nyckelord :Meningsskapande; multilitteracitet; multimodalitet; teckenvärldar; undervisning; aktiviteter; design;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur lärare uttrycker sig att arbeta med multimodala uttryckssätt, och syftet är att undersöka vilka multilitteracitets-orienterade aktiviteter de tillfrågade lärarna säger sig erbjuda elever i svenskundervisningen. Vidare kommer de hinder som står i vägen för lärare att genomföra sin undervisning att beskrivas, samt vad som möjliggör deras praktiska tillämpning i mötet med digitala redskap och verktyg. LÄS MER