Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Aktiv problemlösning : Matematik med hjälp av rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Källgarn; [2023]
    Nyckelord :matematik med kroppen; rörelse; rörelser; mönster; handgester; varierande arbetssätt; embodied cogition; intervention; praktisk matematik; problemlösning; tallinjen; geometriska former;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en intervention där jag undersöker vilka rörelser lågstadieelever använder sig av när de arbetar med problemlösning samt hur dessa förändras över tid. Under problemlösningen får eleverna möjlighet att använda sig av både handgester och större kroppsrörelser. LÄS MER

  2. 2. Pixel art - The Medium of Limitation : A qualitative study on how experienced artists perceive the relationship between restrictions and creativity

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Gustav Samuelson; [2020]
    Nyckelord :Pixel art; digital art; retro games; design;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks huruvida den tekniskt obsoleta konstformen pixelgrafik, eller ”pixel art” fortfarande är ett relevant medium och vilka kvaliteter som gör det till ett självständigt praktiskt hantverk. I en kvalitativ studie intervjuas fyra erfarna pixel konstnärer om deras definitioner av ”pixel art” samt deras egen praktik. LÄS MER

  3. 3. Praktisk matte? : En innehållsanalys av undervisningsmaterialet Praktisk matematik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Gembert; Linnéa Sipinen; [2020]
    Nyckelord :Mathematical abilities; central content; practical education material; grade 1-3; concrete to abstract; Matematiska förmågor; centralt innehåll; praktiskt undervisningsmaterial; åk 1–3; konkret till abstrakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om materialet Praktisk matematik 1 passar att använda i matematikundervisningen i årskurs 1–3 utifrån arbetssättet konkret till abstrakt med fokus på kopplingen till de matematiska förmågorna och det centrala innehållet i matematik från Skolverkets (2019) läroplan. I studien undersöks vilka fem matematiska förmågor som elever ges möjlighet att öva, genom vilket centralt innehåll elever ges möjlighet att öva dessa fem matematiska förmågor samt hur materialet är utformat för arbete genom arbetssättet konkret till abstrakt. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares erfarenheter av och kunskaper om programmering i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Hallgren; [2020]
    Nyckelord :TPACK; programmering; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studie undersöks mellanstadielärares undervisningspraktik när det gäller att implementera programmering i matematikundervisningen. Mer precist identifieras lärares tekniska, ämnesmässiga och pedagogiska kunskaper och huruvida dessa är bidragande till den didaktiska designen. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematikundervisning - En studie om 1-3-lärares tolkning av problemlösning i läroplanen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Eleonor Fjordmark; [2018-08-08]
    Nyckelord :Lärare; Läroplan; Matematik; Problemlösning;

    Sammanfattning : I dagens läroplan beskrivs problemlösning i två olika kontexter, dels som förmåga och dels som en del i det centrala innehållet. I syfte att vidga förståelsen av läroplanen och problemlösning på en praktisk nivå, undersöks i denna studie hur verksamma 1-3-lärare tolkar läroplanens beskrivning av problemlösning och hur de förverkligar denna tolkning i sin undervisning. LÄS MER