Sökning: "preschool science"

Visar resultat 16 - 20 av 185 uppsatser innehållade orden preschool science.

  1. 16. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER

  2. 17. Naturvetenskapens plats på förskolegården : En kvalitativ studie om hur förskollärare synliggör naturvetenskap utomhus i förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rima El-Cheikh Mahmoud; Rose Larsson; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskolegård; didaktik; pragmatik; förskollärare; barns lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap utomhus tillsammans med barn på förskolegården. De centrala frågorna är: Hur beskriver förskollärare förutsättningarna som de skapar för barnens naturvetenskapliga lärande utomhus på förskolans gård? Hur beskriver deras arbete med att synliggöra naturvetenskap utomhus på förskolegården? Metoden som används är semistrukturerade intervjuer och vi undersökte tidigare studier kring just huruvida naturvetenskapen är tydlig för barn eller inte och vad som är orsaken till detta. LÄS MER

  3. 18. Mai Mamma: An exploratory qualitative case study of Apulian mothers' perception of childcare

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Francesco Saverio Demarinis; [2023]
    Nyckelord :care work; social reproduction; love labor; mothering; Puglia; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In Italy, ideas surrounding family and motherhood seem to be unveiled as myths rather than values. Despite the historical prominence of these notions within the national political and social agenda, the country's support to families and predominantly female caregivers remains severely inadequate. LÄS MER

  4. 19. Kan barnyoga i förskolan vara en metod för att främja pedagogers arbetsmiljö?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Folkhälsovetenskap

    Författare :Mia Roxström; [2023]
    Nyckelord :Barnyoga; stresshanteringsverktyg; förskolepedagoger; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Roxström, M. (2023) Can children’s yoga in preschool be a method to promote educators' working environment? Bachelor thesis in Public Health Science. Department of Public Health and Sport Science. University of Gävle, Sweden. LÄS MER

  5. 20. “Man kan ju antingen göra det jättelätt eller jättesvårt för sig” : En kvalitativ studie om undervisning kring naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elvira Larsen; Melina Najafi; [2023]
    Nyckelord :Förskoleundervisning; hållbar utveckling; Läroplan för förskola; läroplansteori; naturvetenskap; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare upplever undervisning i naturvetenskap. Vi har undersökt några förskollärares uppfattningar om hur deras arbetssätt är kopplat till deras utbildning, erfarenheter och intresse för ämnet, samt om det finns andra möjliga faktorer som de anser påverkar deras arbetssätt. LÄS MER