Sökning: "preschool science"

Visar resultat 21 - 25 av 185 uppsatser innehållade orden preschool science.

  1. 21. Undervisning i matematik och andra ämnen med den digitala plattan ur pedagogers perspektiv : En kvalitativ studie om positionering och rörelser inom TPACK-modellen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Bohman; Emma Andersson; [2023]
    Nyckelord :knowledge; mathematics teaching; movement; positioning; preschool; subject teaching; teacher and TPACK; förskolan; kunskaper; matematikundervisning; pedagoger; positionering; rörelse; TPACK och ämnesundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt TPACK-delarna blir synliga och hur de kan sammankopplas eller inte i pedagogernas reflektioner om undervisningen. TPACK är ett kombinerat samlingsnamn för tekniska-, pedagogiska- och ämneskunskaper. LÄS MER

  2. 22. "De kommer inte ihåg allt jag säger, men de kommer ihåg allt vi gör" : Förskollärares attityder till naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Gren; Pernilla Bill; [2023]
    Nyckelord :Science teaching; preschool; teachers; subject integration; Naturvetenskapsundervisning; förskola; lärare; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Bakgrund: När barn i tidig ålder får en positiv upplevelse av naturvetenskap kan det utveckla deras intresse för miljön och hur världen fungerar. Därför tycker vi att det är intressant att ta reda på hur förskollärarna ser på naturvetenskap och vilka möjligheter de anser sig erbjuda barnen. LÄS MER

  3. 23. Med ficklampa mot skuggsamhället: Är svensk skola en plats för angiveri? En undersökning av papperslösa barns rätt till utbildning och lagstiftarens möjlighet att begränsa den

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Atlefjord; [2023]
    Nyckelord :utbildning; barnkonventionen; förvaltningsrätt; administrative law; tidöavtalet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka lagstiftarens möjligheter att begränsa papperslösa barns rätt till utbildning och möjligheten att införa en informationsplikt mellan svensk skola och migrationsmyndigheter, samt hur en eventuell informationsplikt kan påverka papperslösa barns rätt till utbildning. Med beaktande av det pågående arbetet med Tidöpartiernas förslag granskar uppsatsen de möjligheter och begränsningar som lagstiftaren står inför när det gäller att reglera papperslösa barns rätt till utbildning. LÄS MER

  4. 24. Litteratur som undervisningsverktyg i förskolan : Undervisning av naturvetenskap med Lilla Bokbryggan som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fannie Andersson; Ida Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; Lilla Bokbryggan; preschool; science; teaching; barnlitteratur; förskola; Lilla Bokbryggan; naturvetenskap; undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder sig av barnlitteratur i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen. Vi har i denna studie sett närmare på hur förskollärare undervisar om naturvetenskap med projektet Lilla Bokbryggan som utgångspunkt. LÄS MER

  5. 25. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amelia Bard; Linnea Alenklint; [2022]
    Nyckelord :Science teaching; preschools; young children; preschool teachers; learning; Naturvetenskapsundervisning; förskolor; yngre barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER