Sökning: "preschool-education"

Visar resultat 6 - 10 av 105 uppsatser innehållade ordet preschool-education.

  1. 6. Motorik och fysisk aktivitet i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare resonerar kring motorik och fysisk aktivitet i förskolans utomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Ekdén; [2023]
    Nyckelord :Preschool teachers; physical activity; outdoor environment; children.; Förskollärare; fysisk aktivitet; utomhusmiljö; barn.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how preschool teachers reason about physical activity in preschool outdoor environments and whether there are any factors that affect the physical activity that is made possible. The study provides answers to how the preschool teachers in the study describe the design of the importance of the outdoor environment, the importance of their participation and time for planned activities that promote physical activity. LÄS MER

  2. 7. ​”Det språket vi talar kanske inte är samma, men det vi musicerar blir ju samma” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av musikens roll i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Baniunaite Jonsson; Alvaro Ferreira Tavares De Macedo Soares Guimaraes; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Sociokulturellt perspektiv; Artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att generera kunskaper utifrån hur förskollärare säger sig integrera musik i deras undervisning på olika sätt. Detta involverar även förskollärares beskrivningar av det kollegiala samarbetet med musiken i fokus. LÄS MER

  3. 8. Barns Kulturella identitet inom förskolans utbildning : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de möjliggör för barns utveckling av en kulturell identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Felicia Fernqvist; [2023]
    Nyckelord :Cultural identity; Preschool teacher; preschool; qualitative interview; Kulturell identitet; förskollärare; förskola; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på hur förskollärare uppfattar sin bekvämlighet i undervisningen gällande barns kulturella identitet samt hur förskollärare uppfattar att de möjliggör för utveckling gällande ämnet inom förskolans utbildning, frågeställningen avgränsar syftet genom att lyfta fram det visuella arbetet genom lärmiljön. Studiens resultat bygger på en analys av fem stycken kvalitativa intervjuer som hölls med fem förskollärare som arbetar på olika verksamheter för att få ett varierat resultat. LÄS MER

  4. 9. Ju större verktygslådan är i ditt språk, ju större möjligheter har du som individ : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie om svenska förskollärares upplevelser av att kunna utveckla en språkutvecklande praktik som verkar gynnande för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebeca Kvarnström; Hanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood education; Language development; Language-support-practices; Preschoolchildren; Variation in language knowledge.; Förskolebarn; Förskolans undervisning; Kompletterande kommunikativa insatser; Språkutveckling; Varierande språkkunskaper.;

    Sammanfattning : Språkutveckling är en stor del i varje barns liv där förutsättningarna för att ta till sig språkliga kunskaper kan variera från barn till barn. Studiens syfte är att belysa svenska förskollärares upplevelser och erfarenheter med att kunna utveckla en språkutvecklande praktik för alla barn, oavsett behov. LÄS MER

  5. 10. Tematiskt arbete i förskolan : en kvantitativ studie om tematiskt arbete och projekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Jisfält; Emilia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Tematiskt arbete; tema och projekt; arbetssätt; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka tematiskt arbete och projekt som arbetssätt i förskolan. Undersökningens frågeställningar är: Arbetar förskolor i den undersökta kommunen med tematiskt arbete och projekt? Vad innebär tematiskt arbete och projekt som arbetssätt för verksamma pedagoger? Vilka samband finns det med mellan pedagogers attityder kring kunskap, erfarenhet, trygghet och att vilja arbeta med tematiskt arbete och projekt? Utifrån en kvantitativ metod kan vi undersöka tematiskt arbete och projekt i förskolan från fler pedagogers och olika förskolor, för att kunna dra generella slutsatser för fler pedagoger i den undersökta kommunen. LÄS MER